Liam Payne – LP1

Waardering

7

Ruim 3 jaar nadat boyband One Direction besloot een break te nemen, is  het moment dan eindelijk daar. Het eerste soloalbum van voormalig bandlid Liam Payne. De zanger die altijd als lief en schattig bestempeld werd door Directioners laat op zijn nieuwe plaat, LP1, een hele andere kant van zichzelf zien. Van de donkere plekken in zijn leven tot zijn seksleven: alles komt voorbij. Ook is de zanger en producer gaan experimenteren met muziekstijlen. Dat resulteerde in een album met een mix van pop, electronic en R&B tracks.

Het album begint met Stack It Up, een song die Payne al eerder uitbracht. Een track met een dansbare melodie en een samenwerking met rapper A Boogie Wit da Hoodie. ‘I got dreams and I got time/But that ain’t enough to get me by/So I stack it up, man, I gotta work for it/Yeah, I got money on my mind’.

Waar de eerste track nog gaat over het verdienen van je eigen centjes gaan de daarop volgende nummers Remember, Heart Meet Break en Hips Don’t Lie steeds meer over de sensuele kant van Paynes leven. ‘Don’t be giving me the eye/Unless you got what I need (No)/I hope your hips don’t lie/Unless they’re lying with me’.

Als je het album voor het eerst hoort ben je waarschijnlijk enigszins verward en vraag je je af waar die boyband zanger gebleven is, maar des te vaker je de songs hoort des te meer je een idee krijgt van Paynes eigen volwassen stijl. Bij de derde keer dat je de liedjes luistert, betrap je jezelf er misschien zelfs op dat je mee aan het dansen bent. Waar de tracks ook over gaan, één ding moet je Payne nageven: dansbaar zijn ze bijna allemaal.

Live Forever luistert wel heel lekker weg. Ook daar keren de dansbare zomerse melodieën terug. De lyrics daarentegen zijn een stuk duisterder. ‘Jaded, faded/Self-medicated/I didn’t know I was waiting for you, yeah, yeah/Broken, smoking/Till you came into focus/Sobered me up off of one hit of you’. Nu pas krijg je een beeld van hoe Paynes leven er de afgelopen jaren echt uit heeft gezien. Van boybandlid naar soloartiest en vader van een 2 jaar oud zoontje.

De duistere ondertoon bereikt een dieptepunt in het nummer Weekend, dat volgens Payne over een zeer donkere tijd uit zijn leven gaat. ‘I come alive on the weekend/I might die on the weekend/Another line for my demons/I might die on the weekend’.

Het nummer Both Ways is misschien meer controversieel dan duister en heeft veel kritiek te verduren gekregen. Volgens veel mensen zou de track namelijk biseksualiteit gebruiken als een fetisj voor wilde fantasieën. ‘My girl, she like it both ways/She like the way it all taste/Couple more, we’ll call it foreplay/No, no, I don’t discriminate’.

De nummers die volgen op Both Ways zijn een stuk bekender. Niet alleen omdat ze al veel eerder uitgebracht werden, maar ook omdat ze best goed gescoord hebben. Van Strip That Down en Get Low tot de speciaal voor Fifty Shades Freed opgenomen track For You. De grote favoriet blijft echter toch Polaroid. Een track gemaakt in samenwerking met Jonas Blue en Lennon Stella. Heerlijk zomers en uptempo. En voor wie al helemaal in de kerstsferen is of wil komen eindigt het album met een kerstsong genaamd All I Want (For Christmas). Een goed excuus om ook tijdens het kerstdiner de muziek van Payne te draaien.