Madonna – Madame X

Waardering

5

Madonna is back! Of nee, Madame X moeten we haar noemen, want zo heet niet alleen haar nieuwe album, maar ook haar vele alter ego’s. “Een danser, een leraar, een staatshoofd, een gevangene, een non, een zangeres en een heilige”, omschrijft Madonna (60) het zelf. Maar als we naar de plaat luisteren, is Madame X nog meer.

Madame X is ook een moeder die voor de voetbalopleiding van haar zoon verhuisde naar Lissabon. Madonna werd daar verliefd op de Portugese fado en morna (Zuid-Europese volksmuziek). Die liefde heeft ze met behulp van haar oude vertrouwde producer Mirwais Ahmadzai in haar inmiddels 14e(!!!) plaat gestopt. Dat is goed te horen op het nummer Batuka. Met behulp van een Kaapverdisch vrouwenkoor komt de Portugese sound helemaal naar voren. Klinkt gezellig, is het niet. Madame X is ook een activist die onderwerpen als onderdrukking en vrouwenhandel niet uit de weg gaat. Op Batuka bijvoorbeeld. Het siert Madonna dat ze deze kant van zichzelf weer laat zien.

Madonna is natuurlijk een van de grootste activisten die we kennen in de muziek. Ze wordt niet voor niets de Queen of Pop genoemd. Toch hebben we de activistische kant van Madonna even moeten missen. Haar afgelopen drie albums waren zo commercieel als het maar kan, dus props voor Madonna dat ze weer op de barricade tettert en serieuze onderwerpen als homorechten (op Killers Who Are Partying) en onderdrukkers van openminded mensen (op Dark Ballet) aan de kaak stelt.

Toch heeft Madame X ook een wat minder serieuze kant. Op het onwijs sexy en hete Medellín en Bitch I’m Loca is er tijd voor een klein dansje. Een kleintje maar hoor. Op beide tracks sprint Madonna op de reggaeton-hype die nu helemaal gaande is. Toch doet ze dat op een geheel eigen manier, want Madonna blijft wat ingetogen, wat wel weer helemaal bij de sound van het album past.

Laten we nog even terugkomen op die sound… Die is namelijk gewoon echt niet goed. De helft van de liedjes klinken cheap – alsof het in 2008 is opgenomen – en dat komt ook door de overdreven hoeveelheid autotune die Madonna over haar stem heeft gemieterd. Hierdoor worden tracks zoals Future, Extreme Occident en Faz Gostoso gewoon onwijs irritant om naar te luisteren.

Madame X is heel veel op deze cd, maar dit alter ego is zeker niet het beste van Madonna. De zwakke producties en vervelende vocals overheersen de goede teksten. Madame X is zeker een stuk interessanter dan de albums die Madonna de afgelopen jaren heeft uitgebracht, maar dat zegt misschien meer over die albums dan over Madame X

Wat vind jij van deze plaat?