Moby – All Visible Objects

All Visible Objects

Waardering

8

De Amerikaanse artiest Moby is één van de grondleggers van de technomuziek. Met All Visible Objects brengt hij twee jaar na Everything Was BeautifulAnd Nothing Hurt een nieuw album uit. Dat dit zijn zeventiende album is, betekent niet dat Moby zijn platen afraffelt. In tegendeel: voor alle tracks heeft de artiest uitgebreid de tijd genomen. De kortste song duurt ruim vijf minuten en de langste bijna tien. Moby heeft, zoals bijna gebruikelijk is voor hem, aangekondigd dat de gehele opbrengst van deze cd naar goede doelen gaatIedere track vertegenwoordigt een ander goed doel, van dierenrechtenorganisaties tot milieubewegingen.

Openingstrack Morningside is meteen raak. Een lekkere beat met vrouwelijke vocalen, die doen denken aan de beste house uit de jaren negentig; precies de periode dat Moby doorbrak met wereldhit Go. Morningside kent een klassieke opbouw: het intro met de eerder genoemde beat en vocalen en vervolgens wordt er een aantal malen heel subtiel steeds iets aan de track toegevoegd. Zelfs het ruisen van de zee wordt uit de kast gehaald. Na een korte break wordt heel langzaam de track weer opgebouwd met synthesizers, handklapjes, geneurie, trommels en een hihat. Het is een beproefd en veel gebruikt recept, maar werkt honderd procent. Het valt niet mee om stil te blijven zitten tijdens het luisteren. 

My Only Love is een cover van Bryan Ferry, maar eigenlijk dekt dat woord de lading niet. De melodie mag dan grotendeels overeenkomen met het origineel, de track is verder eerder een eerbetoon aan een prachtplaat dan een cover. Het nummer heeft gelijk de aandacht door de indringende piano waarmee het nummer begint. De zang van Mindy Jones van de Dead Kennedys is uitstekend. Haar stemgeluid past perfect bij het nummer en geeft sfeer aan de track. De Mobyuitvoering is wel meer uptempo, maar toch voel je de pijn van een verloren liefde er af spatten.  

De mix van meer ‘beuk’ nummers en meer ambient-achtige nummers is goed gedaan op deze cd. Een verstild en wonderschoon hoogtepunt is Seperation. Een haast klassieke piano sonata die zich langzaam onder je huid nestelt, te meer door het subtiele gebruik van de synthesizer die de track een mooie sfeer meegeeft. Een perfect nummer om na een drukke dag even lekker bij weg te dromen. De titeltrack is ook zo’n zelfde soort nummer, alleen komt hier toch kort een beat doorheen. Een pracht track met een speelduur van ruim negen minuten.

All Visible Objects is een album met het beste van meerdere werelden. De Moby uit de succesvolle jaren negentig is te herkennen, maar ook de innovatie en techniek van deze tijd is goed vertegenwoordigd. Dit album bevestigt eens te meer dat Moby een baanbrekende artiest is.