Oscar – Cut and Paste

Waardering

7

De 25-jarige Britse Oscar Scheller, a.k.a. Oscar, zette twee jaar geleden nog een ep in elkaar op zijn eigen MacBook. Voor zijn debuutalbum Cut and Paste (toepasselijk) nam hij wat langer de tijd en maakte hij gebruik van een echte studio. Heeft dat in zijn voordeel gewerkt?

De zanger werd vorig jaar in de Britse muziekwereld bestempeld als iemand om in de gaten te houden. Na de release van zijn do-it-yourself ep Beautiful Words, sprong hij in het oog bij platenlabel Wichita Recordings, waar hij nu zijn eerste album Cut and Paste uitbrengt. Zijn muziek bestaat uit gladde indie-gitaarriffjes die gepaard gaan met vrolijke synthesizers en ska-invloeden.  Zijn eigenaardige zware stem maakt het geheel apart om naar te luisteren.

Er staan tien nummers op het album, waarvan het meest energieke toch wel opener Sometimes is. Het intro pakt je meteen en de synthesizer doet ons denken aan een nummer van David Bowie. De vrolijke, aanstekelijke zomertrack Be Good heeft een onverwachts goede ska drum- en gitaar partij. Na een aantal nummers valt het al op dat de zanger zich in ieder geval van veel kanten laat zien, maar échte emotie blijft een beetje uit.

Good Things is een track zoals die we graag horen. Het couplet is een beetje aan de veilige kant, maar in het refrein barst al het moois los: samen met een vrouwelijke achtergrondstem zingt hij: ‘We’re all waiting for good things to happen, we all know its true. All you have to do is look around and you’ll see all of these faces and familiar places too.’ Breaking my Phone klinkt alsof het beïnvloed is door The Black Keys en is een heerlijke, tekstueel grappige, rocktrack.

Het nummer Daffodil Days heeft behalve een geniale melodie, ook nog eens een mooi achtergrondverhaal. Oscar stuurde een vriend eens een sms’je na een zware dag. Toen hij dat deed veranderde de autocorrect van zijn telefoon het woordje ‘difficult’ in ‘daffodil’. Het voorval inspireerde hem zo, dat hij besloot er een nummer over te schrijven.

De levendige, Bowie-geïnspireerde synth-rock van Oscar brengt ons helemaal in vrolijke sferen. Je wilt dansen op Cut And Paste, het draaien op je feestje en het vooral vaker horen. Het album zit vol met fantastische Britpop en slimme composities. Oscar moet nog een beetje werken aan de intonatie van zijn stem – op sommige nummers klinkt het allemaal wel heel erg vlak – maar wij voorspellen een mooie toekomst voor deze knappe zanger.