Paloma Mami – Sueños de Dali

Waardering

6

7

Haar avontuur begon in 2018 met de Spanglish hitsingle Not Steady. Sinds Adrian García, de jonge labelmanager bij Sony Music Latin, dit zwoele tweetalige r&b-nummer met een reggaetón ondertoon te horen kreeg, is het viraal gegaan en is de zangeres hiervan in één nacht getransformeerd naar een echte wereldartiest. De singer-songwriter met de koperkleurige stem en veel attitude was de 18-jarige Paloma Rocío Castillo Astorga, die opkwam in de muziekwereld met naam Paloma Mami. Binnen enkele weken werd ze de eerste Chileense Amerikaanse artiest die tekende bij de enorme platenlabel van Sony Music Latin en werd ze door de pers en streamingdiensten geprezen als het nieuwe vrouwelijke gezicht om naar te kijken in de Latijns-Amerikaanse muziekwereld. Desondanks heeft het haar drie volle jaren gekost voordat ze haar debuutalbum Sueños de Dali, vertaald dromen over Dali, uitbracht.

Gelijktijdig met de aankondiging van de releasedatum van de plaat, bracht Paloma Mami enkele weken geleden al de eerste single Religiosa uit, een ijzersterke persoonlijke albumvisualizer, die binnen een maand na de release een hit werd. Bovendien toonde de getalenteerde zangeres toen ook haar emoties en gevoelens over haar debuut. ‘Zeggen dat ik opgewonden ben, is een understatement. Dit is mijn eerste album en ik wil het graag met de wereld delen. Ik ben erg dankbaar voor wat ik de afgelopen twee jaar heb kunnen bereiken, maar dit is zonder twijfel het begin van en voor mij. Elk nummer van Sueños de Dali neemt je mee op een andere reis en ik weet dat je je zult identificeren met elk van de ervaringen en gevoelens die ik via hen communiceer.’

Ondanks dat artiesten vaak de neiging hebben om geen ​​favoriete nummer te kiezen van hun nieuwste plaat, kiest Paloma Mami Que Wea als het nummer dat haar het meest vertegenwoordigt op het album. ‘Het is degene met de meeste nieuwe elementen, bijvoorbeeld net als een andere planeet’, legde ze uit. Een andere soort traditie in de muziekwereld die Paloma Mami heel bewust brak, is het opnemen van samenwerkingen op haar album. Hoewel vele artiesten anderen opnemen in hun plaat om hun publiek te vergroten of om zichzelf te onderhouden, is dat niet het doel van Paloma Mami. ‘Anderen vertelden me vaak, dat het het beste was om dit wel te doen, aangezien dit mijn eerste album was, maar ik wilde juist laten zien dat ik kan opvallen met mijn eigen talent’.

Duidelijke taal, ze is hongerig om te innoveren en om te proberen wat nog nooit eerder is gedaan. Met Sueños de Dali is dat aardig gelukt. De verandering die Paloma Mami maakt, om van haar gebruikelijke Spanglish hiphopnummers zoals No Te Enamores en Don’t Talk Bout Me uit haar eerdere jaren, over te gaan naar tracks met meer intiemere en persoonlijke momenten als Mi Palomita en Dreams, is erg verfrissend en doet smachten naar meer. In Sueños de Dali leert de luisteraar de jongvolwassene artiest en haar doeleinden beter kennen. Want naast dat ze zich open en bloot geeft in Mi Palomita en Dreams komen de thema’s vrouwelijke empowerment, seksuele empowerment en erkennen van waar je vandaan komt, terug in vrijwel elke andere track. Zo is ze met teksten zoals ‘No me subestime’ en ‘See you next weekend, yeah, you bet’ in Frenesí niet bang om van zich af te bijten en is ze in Goteo erg zelfverzekerd: ‘Me ves al entrar, soy mucho pa’ ti’.

Alhoewel Paloma Mami’s nummers op Sueños de Dali zeker beter zijn dan de meeste latin-pop tracks van tegenwoordig, zijn ze nog net niet vernieuwend, grensverleggend en eigenwaardig genoeg om het niveau opnieuw te behalen, dat ze bereikte met Not Steady. Hier en daar was het soms nog wat eentonig, maar in vergelijking met wat de Paloma Mami van twee jaar geleden te bieden had, is deze plaat zeker een geweldige binnenkomer. Nu maar hopen dat haar volgende album net zo goed, of eigenlijk, zelfs beter wordt dan Sueños de Dali.