Ava Max – Diamonds & Dancefloors

7

8

Je hebt van die artiesten die popmuziek ademen. Ava Max, die vandaag haar nieuwe album Diamonds & Dancefloors uitbrengt, is een van die artiesten. En dat is best bijzonder in deze tijd.

Waarom? We gaan even zo’n vijftien jaar terug in de tijd. Poppy pop domineert de wereld. Katy Perry scoort hit na hit na hit en je kunt geen spijkerbroek in de CoolCat (ken je het nog?) shoppen zonder Just Dance van Lady Gaga horen. Die tijden liggen al ver achter ons, want het mierzoete is inmiddels ingeruild voor experimenteel en het is bovendien hiphop dat nu ineens pop blijkt te zijn.

Ava heeft schijt. Ava maakt gewoon ‘echte’ pop. In 2018 scoort de Albanese zangeres een gigahit met Sweet but Psycho, en My Head & My Heart en Kings & Queens zullen ongetwijfeld ook in je Spotify-lijstjes te vinden zijn. Als je van popmuziek houdt tenminste.

Nu – een aantal miljarden streams en views verder – is Ava toe aan haar tweede plaat: Diamonds & Dancefloors. Het album is een collectie van veertien liedjes die voortborduren op haar eerdergenoemde hits. Alleen iets meer pit. De nummers hebben een lekkere beat en een onwijs catchy refrein vol zelfvertrouwen, zoals Ghost en Million Dollar Baby.

Die laatste is misschien wel Ava’s beste liedje. Als ‘losgeslagen’, maar stoere diva zingt ze over een killer bass: ‘She broke out of her chains, turned the fire into rain.’ Zo losgeslagen als de teksten is het album niet. Eigenlijk is het allemaal onwijs gepolijste pop en rete-commercieel, maar dat maakt het niet minder goed. Sterker nog: het is hartstikke lekker en slim.

Wat ook slim van Ava is, is dat ze een klein beetje meelift op de jaren ‘80-obsessie die in muziekland gaande is. De beat van Last Night On Earth had er zo eentje kunnen zijn van The Weeknd en ook Sleepwalker en Maybe You’re The Problem hebben die synth invloeden die we allemaal nog lang niet zat zijn. De afsluiter van het album, Dancing’s Done, lijkt op een donkere, intensere versie van ABBA’s Lay All Your Love On Me. Oké, ABBA is jaren ‘70, maar je snapt ‘em.

Diamonds & Dancefloors – de naam zegt het al – is er eentje voor de dancefloors. Innovatief? Nee. Is dat erg? Absoluut niet. Soms hebben we ‘echte’ pop weer even nodig in ons leven en Ava is onze redder in nood die onze behoeftes vervult.