Selena Gomez – Rare

Selena Gomez Rare albumrecensie

7

8

8

Met het album Rare is zangeres Selena Gomez terug van weggeweest. Het is inmiddels al vijf jaar geleden dat haar vorige album, Revival, uitkwam. In de tussentijd bracht ze meerdere samenwerkingen met andere artiesten uit, maar het eigen album liet lang op zich wachten. Door een aantal vervelende jaren, die bij Gomez in het teken stonden van haar auto-immuunziekte en haar break-up, is Rare een persoonlijk en emotioneel album.

Het album opent met de titelsong Rare, die gelijk al de toon zet voor de rest van de plaat. Hoe vind je jezelf terug nadat je jezelf hebt verloren in iemand anders? Met dit eerste nummer drukt Gomez zichzelf en luisteraars op het hart dat iedereen bijzonder is, ook al ziet iemand anders dat niet in. Deze boodschap is terug te horen in bijna alle nummers op het album. Vele mainstreamplaten gaan over (verbroken) liefde, maar Rare voelt verfrissender. Het gaat over houden van jezelf, niet van iemand anders.

Look At Her Now en Lose You To Love Me waren uitstekende keuzes als singles. Twee hele verschillende tracks die in het geheugen blijven plakken. Een ander zeer opvallend nummer is Ring. Een lekkere combinatie van poptunes en jazzy tonen. Het zou zo een liedje van Caro Emerald kunnen zijn. Ring klinkt daarmee totaal anders dan de rest van het album.

Rare staat vol verschillende soorten songs, vele zijn anders van toon. Dit zorgt ervoor dat niet alles lekker in elkaar overloopt en de nummers erg individueel aanvoelen. Het thema is wat het album verbindt, niet de muziek zelf. Aan de andere kant voelt wel ieder liedje als een nieuwe ervaring. Want buiten een twee of drie tracks aan het einde van de plaat, zoals Kinda Crazy en Fun die alweer vergeten zijn zodra ze voorbij zijn, is ieder nummer fijn en interessant om te horen. De songteksten vertellen interessante verhalen en zetten het thema op een fijne manier voort.

Met het album Rare is Selena Gomez terug van weggeweest en hoe. Al met al is Rare een onwijs sterk album waar Gomez haar gevoeligste kant laat zien. Het is duidelijk dat ze tussen Revival en Rare veel heeft meegemaakt. Ze legt haar focus niet op klagen en huilen, maar Rare is juist een ode aan sterk zijn en houden van jezelf ondanks tegenslagen. Met verrassende liedjes als Ring en sterke songteksten maakt Gomez Rare een interessant album om naar te luisteren. De plaat mag niet altijd als een mooi geheel aanvoelen, maar desondanks is het een fijn album.