Sampa The Great – As Above So Below

As Above So Below

Waardering

7

8

7

8

8

8

Trots verkondigde Sampa The Great op Best Kept Secret afgelopen jaar dat ze de eerste band met uitsluitend Zambiaanse artiesten op Nederlandse grond mocht presenteren. De rapper steekt haar afkomst namelijk niet onder stoelen of banken. Bijgestaan door gesproken teksten in het Bemba, een Bantoetaal uit Zambia, keert Sampa The Great op As Above So Below ook terug naar haar Zambiaanse en Afrikaanse wortels. Geheel in lijn ligt dan ook het grote aantal samenwerkingen met verschillende artiesten die hun roots in onder andere Zambia en andere delen van Afrika hebben liggen.

Met een kalimba (een instrument dat zijn oorsprong ook in Afrika heeft liggen) en achtergrondzang wordt er mysterieus geopend, voordat Sampa inzet met haar kenmerkende diepe vocalen. Ze bezit een stem die haar meteen boven het maaiveld laat uitsteken. Want of ze nu bromt of gromt, bijzonder zijn de tonen die haar strot verlaten sowieso. Een bijna onherkenbare rust draagt de eerste track uit. Dezelfde lijn wordt doorgezet op Lane, waar een broeierige sfeer opborrelt totdat niemand minder dan Denzel Curry zijn opwachting maakt en los mag gaan.

De druk gaat echter pas van de ketel op het swingende Never Forget. Diepe bassen en een sterke, terugkerende melodie voeren de sfeer behoorlijk op. Met behulp van een snelle trapbeat op Mask wordt het feestje doorgezet. Er is echter ook ruimte voor meer soulvolle nummers zoals Lo Rain, waar een zwoele sound wordt gecombineerd met een relaxte beat. Voor welke sound Sampa The Great ook kiest op het album, de flow van de raps in combinatie met haar rauwe stem vormen de basis van de muziek.

Een probleem dat zich onmiddellijk aftekent, is de mix van de nummers. De geluidscompressor draait namelijk overuren. Na een aantal songs met zware baslijnen wordt duidelijk dat de mix helemaal dichtgetimmerd is en er geen ruimte overblijft voor je oren om tot rust te komen. Zeker op tracks zoals het eerder genoemde Lane, het rustige Can I Live? of het introspectieve Tilibobo was het aardig geweest als er wat meer ruimte was voor dynamiek. Bij een banger zoals Bona mag dat echter de pret niet drukken. De baslijnen en effecten knallen keihard binnen.

De Zambiaanse roots treden onmiddellijk naar de voorgrond op een track als Imposter Syndrome, waar de drums in combinatie met de zang terugverwijzen naar haar wortels. De muziek draait echter niet alleen om haar Zambiaanse achtergrond. Integendeel, want doordat Sampa The Great opgroeide in Botswana en vele andere plekken – zowel in Afrika als buiten het continent – geeft ze een inkijk in haar geschiedenis. Ze behandelt in haar teksten onder andere haar herinneringen aan Afrika, de relatie van het continent met de rest van de wereld en wat het betekent om een vrouw te zijn.

Door een goede afwisseling in features en sounds is As Above So Below een mooie plaat geworden. Met de steun van een groot label als Virgin is dit het perfecte moment voor menig hiphopliefhebber om de oren te spitsen. ­­­Met de lengte van een ouderwetse lp verlang je wellicht naar meer, maar dit vormt de perfecte introductie tot de geweldige wereld van Sampa The Great voor het grote publiek. Zoals Sampa op het einde verkondigt: Let Me Be Great. Het is haar van harte gegund.

Sampa The Great is op 24 oktober live te zien in BIRD Rotterdam en op 26 oktober in Melkweg Amsterdam.