The New Pornographers – In The Morse Code Of Brake Lights

Waardering

6

The New Pornographers zijn veteranen van het indie-rock en pop genre. Al meer dan 20 jaar geleden werd de band opgericht en sindsdien hebben ze een discografie gecreëerd waar menig andere band jaloers op zou zijn. Hoewel de groep geen slecht album lijkt te kunnen maken is er een duidelijk kwalitatief verschil te merken tussen hun oude en nieuwe werk. De vraag is nu of hun nieuwste album, In The Morse Code Of Brake Lights, aan de hoge kwaliteit van deze vroegere werken kan voldoen.

Waar de eerdere albums vooral de nadruk op indie-rock legden, kiest de band er hier voor om de productie een stuk grandiozer te maken. De bekende gitaarriffs lijken iets meer naar de achtergrond te zijn verhuisd en verruild voor een verrassende vervanger: keyboard en orgel. Het openingsnummer, You’ll Need A New Backseat Driver, laat duidelijk weten waarom de band voor deze verandering gekozen heeft. De mysterieuze melodie waar deze mee opstart doet je zonder moeite in de space-opera setting wanen die The New Pornographers op hun nieuwste album willen neerzetten. De bijna filmische intro werkt toe naar de opwindende indierock waar de band om bekend staat.

Carl Newman en Neko Case verzorgen de vocals voor The New Pornographers, en maken opnieuw duidelijk hoe perfect de twee elkaar aanvullen op The Surprise Knock. Na 20 jaar is de band niet verleerd hoe ze een pakkend en kleurrijk nummer moeten schrijven. Het is een heerlijk zomerse indierock nummer en zou perfect in je roadtrip afspeellijst passen. In kwaliteit wordt deze echter meteen geëvenaard door het hierop volgende Falling Down The Stairs Of Your Smile. Met een titel als deze zul je al begrijpen dat het nummer een zoetsappige toon heeft. De volle overtuiging waarmee de band deze sfeer echter omarmt zorgt voor een hartverwarmend en opbeurend nummer. Tezamen met een refrein dat zich na één keer luisteren in je hoofd wurmt start dit album veelbelovend. Al snel blijkt echter dat de ambities van de band op In The Morse Code Of Brake Lights niet alleen bij het creëren van een pakkend refrein liggen. De grootsheid van de instrumentatie neemt langzaam toe, met enkele negatieve gevolgen.

Met Colossus of Rhodes wordt de instrumentatie nog rijkelijker, nu aangesterkt met violen en dreunende drums. Knap gearrangeerd is het zeker, maar de band lijkt niet helemaal in hun element met deze vorm van productie. Ondanks het brede scala aan instrumenten weet het nummer je aandacht niet voor de complete duur vast te houden. Deze grandioze snaarinstrumentatie houdt de overhand in Higher Beams en Dreamlike And On The Rush. Opnieuw is de instrumentatie bewonderenswaardig, maar de charmes die The New Pornographers in de eerste plaatst zo aantrekkelijk maken komen ook hier niet goed tot uiting. Daarbij helpt het niet dat er tussen de nummers onderling weinig variatie te bekennen is. You Won’t Need Those Where You’re Going is hierop een uitzondering. De ballad berust grotendeels enkel op een pianomelodie en de prachtige songteksten van Newman. Maar opnieuw lukt het The New Pornographers hier nét niet te overtuigen.

The New Pornographers weten met hun nieuwe geluid slechts deels te overtuigen. De daling in variatie zorgt er voor dat het grootste deel van In The Morse Code of Brake Lights weinig spanning oplevert. Hoewel de band helaas niet de kwaliteit van hun eerdere werken heeft geëvenaard is dat geen reden om dit album links te laten liggen: hoogwaardige indie-rock is hier zeker op te vinden. En als de mysterieuze space-opera setting je aantrekt, heeft dit album ongetwijfeld veel te bieden.