Travis Scott – Rodeo

Waardering

7 1

8 1

8 1

Wie ken je die samen heeft gewerkt met artiesten als Justin Bieber, Rihanna, Kanye West, maar ook Future, Chief Keef, en Quavo? Maak kennis met het muzikale wonderkind uit Texas: Travis Scott. Hij heeft op 23-jarige leeftijd al met zo’n beetje de hele muziekindustrie samengewerkt, en bracht op 4 september zijn debuutalbum Rodeo uit.

Travis Scott mag dan nog jong zijn, zijn verdiensten in de muziekindustrie zijn er niet minder om. Hij produceerde nummers voor verschillende albums van Kanye West en schreef mee aan de hitsingle Bitch Better Have My Money van Rihanna. In aanloop van zijn debuutalbum bracht hij vorig jaar Days Before Rodeo uit. Deze plaat werd oorspronkelijk als een mixtape uitgebracht, maar kon net zo goed doorgaan als volledig album.

Nu is hier het echte debuutalbum: Rodeo. Het album begint met een verhaal van Travis’ labelbaas: T.I. Waarna La Flame, de bijnaam van Travis Scott, gelijk met een zwaar neuriënde stem binnenkomt met de tekst: “No monogamy, ménage with me / Pornography surrounding me / You get high with me / you come down with me / That’s all I need in my fantasy.”  Maar dit geneurie gaat als snel over in een ander kenmerkende sound van Jacques Webster, zoals hij echt heet. Als hij schreeuwt: “We gone rule the world, We gone rule the World, We gone rule the world”  is de toon gezet.

De stijl van Scott is moeilijk te omschrijven. Het is een mix van hip-hop, trap, rock, met de anarchistische houding van een punkbandje. Het is een volledig opzichzelfstaand genre, dat verschrikkelijk goed werkt bij iedereen die tegen het systeem aan wil trappen. Travis is niet alleen een rapper. Door hem zo te bestempelen zou je hem aan de ene kant te kort doen, maar hem aan de andere kant te veel krediet geven.

Travis heeft niet de beste teksten of de beste vergelijkingen, maar zijn – nog steeds – groeiende fanbase bewijst dat dit helemaal niet nodig is. Een voorbeeld van de mix van al zijn stijlen is te vinden op het nummer 90210. Op dit nummer, dat een van de absolute hoogtepunten van het album is, begint de artiest met een zwaar neuriënde, volledig geautotunede rustige flow. Het nummer is onder andere geproduceerd door WondaGurl, deze Canadees-Nigeriaanse produceerde eerder al het nummer CRWN voor Jay Z. En ja, het is een meisje. Na de bridge rapt Travis echter weer alsof hij uitgedaagd wordt voor een battle rap, en dit allemaal in één nummer.

Deze diversiteit kan ertoe leiden dat het van alles een beetje wordt, en er is veelal al gezegd dat Travis als rapper niet goed genoeg zou zijn. Maar maakt dit uit? Het is geen 1995 meer en je hoeft het als rapper niet alleen meer van je teksten te hebben. Er zijn genoeg voorbeelden om dit te bewijzen. Want wie luistert er nou echt naar wat Migos te zeggen heeft. En luister je naar Young Thug en Rich Homie Quan omdat je hun meningen wil horen? of gewoon omdat het lekker klinkt.

Travis Scott weet zijn stem uitstekend als instrument in te zetten. Iets dat opnieuw naar voren komt op de opvallendste single op het album: Maria I’m Drunk. Die Travis samen met Young Thug en niemand minder dan Justin Bieber uitbracht. Waar we laatstgenoemde – en niet eens zo slecht – horen rappen.

Als er één nummer is dat de kwaliteiten van Scott belichaamt, is het wel Apple Pie. Travis bewijst hier dat die wel degelijk kan rappen, op een beat die hij zelf heeft gemaakt. De cryptische vergelijkingen die veel old school hiphopfans zo tof vinden zijn hier weer wel.

Alhoewel Rodeo een van de meest gehypte releases is van 2015, weet La Flame een keihard debuutalbum neer te zetten. Travis weet als het ware een brug te slaan tussen de verfrissende harde beats uit de Trapscene in Atlanta, het punkrockimago waar hij Kanye West aan heeft geholpen en de mainstream popmuziek van Rihanna. Met Rodeo bevestigt hij zichzelf als rapper, producer en misschien wel een van de meest vooruitstrevende hiphoppers van zijn tijd.

Beluister Rodeo hieronder!