2019: ‘Honderden homo’s die als hooligans luidkeels Arcade stonden mee te blèren’

Er zit weer een bewogen muziekjaar op. Het was vooral het jaar waarin Nederland het Eurovisie Songfestival won. Gelukkig viel er nog veel meer te beleven op muziekgebied. Iedereen binnen Nieuweplaat heeft daar zijn eigen kijk op. Dit keer blikt spotter en recensent Stef Ketelaar terug op het afgelopen muziekjaar.

De ontdekking

Dankzij een paar vrienden werd ik begin dit jaar besmet met het virus dat MEROL heet. Vanwege een stapavondje werd ik ineens verslaafd aan Lekker Met De Meiden die uiteindelijk in mijn Top 10 van meest gestreamde nummers van 2019 terecht is gekomen. Ik ben zelfs nog naar haar concert in Paradiso geweest! Hoe raar kan het lopen. Iemand waarbij je in eerste instantie denkt: BOYCOTTEN, groet uiteindelijk uit tot je nieuwste guilty pleasure.

De tegenvaller

Twee jaar geleden stelde Taylor Swift me al gigantisch teleur met het album Reputation. En hoewel ze met ME! en You Need To Calm Down wel twee singles lanceerde die ik letterlijk heb grijsgedraaid, sloeg ze met haar huidige album Lover toch weer de plank mis. Ik hoorde voornamelijk liedjes op die plaat voorbijkomen die het gewoon ‘net niet’ hebben en dat verwacht je gewoon niet van één van de grootste sterren van dit moment. Reden genoeg om haar meesterwerk 1989 uit 2014 dit jaar nog eens even extra in het zonnetje te zetten door middel van een zogenaamde rewindrecensie. Toch nog een klein goedmakertje.

Het muziekmoment

De eenentwintig concerten die ik dit jaar bezocht (best een hoop al zeg ik het zelf) waren sowieso al topmomenten op zich, maar uiteraard steekt de overwinning van Duncan Laurence tijdens het Eurovisie Songfestival er met kop en schouders bovenuit. Dat gevoel toen we uiteindelijk gewonnen hadden en dat honderden homo’s uitzinnig als een stel hooligans in een Amsterdamse kroeg luidkeels Arcade stonden mee te blèren, ik moet er nog steeds om lachen en prijs mezelf gelukkig dat ik zo’n bijzonder moment heb mogen meemaken.

Het album

Suzan & Freek leverden wat mij betreft het beste album van 2019 af. Tien goede Nederlandstalige popsongs, zonder te veel tierelantijntjes die me meteen opvielen in het Nederlandse muzieklandschap dat jammer genoeg nog steeds door Nederlandstalige hip hop overheerst wordt…

Top 19

Zangeres Louise (die ooit begon als lid van de meidengroep Eternal) maakte begin dit jaar een comeback na zestien jaar geen platen te hebben uitgebracht. Haar singles Stretch, Small Talk en Lead Me On werden nogal veel gestreamd, dus een plekjes in mijn Top 19 zijn dan ook volkomen terecht! Verder werd ik blij van de nieuwste tracks van onder meer Lisa Lois en Emma Bunton, de catchy popdeuntjes van Sigrid, de zomerhit van Shawn & Camila, de comebacks van Agnes en Will Young en als laatste de nieuwe Nederlandstalige koers van Trijntje Oosterhuis met Dit Is Voor Mij.

Hier kijk ik naar uit

Speciaal voor Louise reis ik komende maart naar Londen om haar live te zien en te ontmoeten, dus daar heb ik super veel zin in. Kijk ik naar nieuwe platen die op de planning staan dan zeg ik: Dua Lipa, Do, Miss Montreal, Delta Goodrem, Duncan Laurence, The Pussycat Dolls, Sam Smith en hopelijk ook echt Adele.

 

Wat vind jij van deze plaat?