Odette – Herald

Waardering

7

8

Sinds de Australische singer-songwriter Georgia Odette Sallybanks, in de muziekwereld bekend als de R&B-artiest Odette, drie jaar geleden haar ARIA Award-winnende debuutalbum To A Stranger uitbracht, is de 23-jarige zangeres uitgegroeid tot een succesvolle artiest. Ondanks haar succes hield de zangeres het lang stil en leek het zelfs alsof ze van de wereld verdwenen was. Het opvolgen van de succesvolle To A Stranger was ongetwijfeld een ontmoedigende taak, maar toch is het Odette gelukt om wederom een fantastische plaat uit te brengen. Herald is een prachtig R&B album waarin een weergave van Odette haar mentale gevechten, haar periode van zelfontdekking en haar herstel in verschillende relaties te horen zijn. Met haar enorme stembereik en charmante stem, lijdt het geen twijfel dat Odette haar plaats in de muziekindustrie heeft verdiend.

De vocalen van de singer-songwriter zijn net zo uniek als haar achtergrond. Haar Zuid-Afrikaanse moeder en Engelse vader lieten haar kennismaken met de muziekgenres punkrock en R&B.  Zij leerden Odette om experimenteel, zachtaardig, confronterend en pakkend te zijn. Deze invloeden zijn zeker terug te zien in haar nieuwe plaat Herald. Zo bracht ze deze eigenschappen vorig jaar samen in haar eerste voorproefjes van de plaat met de nummers Feverbreak en Dwell. Waar Odette in Feverbreak, een grote en diepgaande emotionele samenwerking met de Australische hiphop-duo Hermitude, al erg open was over haar emoties, deed ze daar in Dwell nog een stapje bovenop. De combinatie van de verschillende melodieën en haar muzikale gebaren vertellen het verhaal van Dwell. Met songteksten zoals ‘I’m tired of going out dancing and smoking ’til my lips are blue’ en ‘I’m getting high to hide the lows’, geeft ze ons een kijkje in haar vroegere leven en de zware mentale rit waarin ze zat.

Op het moment dat de plaat werd gemaakt, verdronk de in Sydney gevestigde artiest in haar eigen intense passie zonder een duidelijke verklaring. Pas begin 2020, na de voltooiing van Herald, kreeg de zangeres te horen dat ze Borderline Persoonlijkheidsstoornis (BPD) had. Terwijl het album oorspronkelijk de titel Dwell droeg, besloot Odette de naam van de plaat te veranderen naar haar diagnose en een onlosmakelijk verlangen naar iets meer juist te koesteren. De definitie van Herald is een verlangen naar haar welzijn en de verbinding tussen fout en goed. ‘Het gaat over het aanpakken van mijn verleden, mijn fouten en het verlangen naar meer’, vertelt Odette in een interview.

Elk van haar singles op Herald is doordrenkt in emoties die zelfs de artiest niet begreep op het moment dat ze ze schreef. ‘I Miss You, I’m Sorry’ heeft een zeer muzikale ondertoon met de vele mooie instrumentalen van de piano die Odette’s stem volgen, ‘Wait For You’ is een majestueuze pianoballad met een zeer idyllisch einde en Foghorn brengt keer op keer tranen omhoog. Naast Herald en Dwell, is dit het meest diepgaande emotionele nummer op deze plaat. Ze is open over haar verdriet, pijn en pijnlijke mentale gedachtes: ‘Haven’t you heard you get nothing done by sitting still?/ Oh, I know the words whispered on the winds say “stop”’.  Zo een prachtig geschreven lied met de piano en viool die perfect samenkomen en de teksten nog dieper drijven. Maar het zijn het eerste en het laatste nummer van de plaat, Herald en Mandible, die de favorieten zijn van Odette. ‘Ik ben het meest trots op Herald en Mandible, het zijn broer en zus nummers: ze hebben dezelfde betekenis’, deelt Odette online. ‘Ze hebben zo een hechte relatie tot elkaar, maar toch verschillen ze heel erg van elkaar’.

Het valt niet te ontkennen dat Odette verstand heeft van woorden en weet hoe ze hiermee moet spelen. Zo heeft To A Stranger de R&B artiest niet alleen op de kaart gezet als een ijzersterke en getalenteerde zangeres, maar heeft Herald haar ook als een zeer excentrieke singer-songwriter die kunst kan maken met een zeldzaam niveau van eerlijkheid en openheid neergezet. Herald tilt Odette naar een buitengewoon hoog gehalte met doordachte uitspraken en teksten die verlangen naar vernieuwing en verbinding, maar ook naar emoties die berouw, woede en spijt vertonen. Liefde, liefdesverdriet, woede, haat, spijt, zelfanalyse, zelfontwikkeling en verantwoordelijkheid. Noem maar op, Herald heeft het allemaal.