The Waterboys – Good Luck, Seeker

Waardering

8

De wereld van Mike Scott draait blijkbaar vooral om de muziek van The Waterboys. Toen het geweldige Where The Action Is vorig jaar uitkwam, was de opvolger namelijk al zo goed als af. Hij moest echter van de platenmaatschappij maanden wachten om de veertien nummers van het veertiende studioalbum Good Luck, Seeker uit te kunnen brengen. Uiteraard is de Schot al druk bezig met een volgend album.

Ook op Good Luck, Seeker is daar weer een gevarieerd aanbod van stijlen, waarbij het begin is gereserveerd voor de soul. The Soul Singer zit boordevol blazers en is een vrolijk nummer dat het verhaal vertelt van een (onbekende) oude rot in het muziekvak. De rauwe stem van Scott past perfect in dit plaatje, maar de achtergrondzangeressen Zeenie Summers en Jess Kavanagh stelen de soulshow.

De Schotse roots van Scott komen naar boven in het sfeervolle Low Down In The Broom. Deze traditional is van oorsprong een folksong, maar Scott heeft het voor de gelegenheid succesvol omgebouwd tot een akoestisch rock-’n-rollnummer. Met een startende motor begint Dennis Hopper, dat een grappig liedje is over de acteur die schitterde in onder andere Rebel Without A Cause en Easy Rider. Het nummer is een eerbetoon van Scott aan zijn jeugdheld, die volgens hem risico durfde te nemen om van gebaande paden af te wijken. Alle rijmwoorden op Hopper die er in het Engels bestaan komen aan bod. Why Should I Love You? is een cover van Kate Bush, oorspronkelijk van het album The Red Shoes uit 1993, waarbij Bush hulp kreeg van niemand minder dan Prince. In 1997 was al een versie van het nummer opgenomen, maar in een nieuw jasje is het energieke Why Should I Love You? nu verkozen om op Good Luck, Seeker te verschijnen.

De teksten van Scott nemen je vaak mee naar mythische plekken. Een voorbeeld van zo’n prachtig reisverhaal is My Wanderings In The Weary Land. Reisleider Scott zingt en praat op zijn kenmerkende wijze, terwijl de band onder leiding van de electric fiddle van Steve Wickham langzaam maar zeker de regie overneemt. Er zijn van die nummers die niet lang genoeg kunnen duren en My Wanderings In The Weary Land hoort daar bij. Dit is een terugkeer naar het Waterboys-credo The Big Music en absoluut het hoogtepunt van het album. Naast het ultrakorte Everchanging is het overigens wel een van de weinige keren dat de volumeknop wordt opengedraaid. Verder staan er merendeels rustige muziek op het album, zoals Postcard From The Celtic Dreamtime, dat ontstond toen Scott in een vergeten doos een gedicht tegenkwam dat hij dertig jaar geleden geschreven had. De eerste zin ‘The storm that has howled for four days has blown itself out’ inspireerde hem om een nieuw nummer te schrijven.

De snelheid waarmee Scott tegenwoordig muziek produceert voor The Waterboys gaat zeker niet ten koste van de kwaliteit. Met Good Luck, Seeker heeft de band deze keer een ingetogen en veelzijdige plaat afgeleverd. De opvolger zal ongetwijfeld niet lang op zich laten wachten.