The Weeknd – Dawn FM

Waardering

8

Wanneer aan het eind van het jaar de balans wordt opgemaakt en de lijstjes met beste albums van het jaar naar buiten komen, worden de albums aan het begin van het jaar vaak vergeten. Dit zegt alles over het zelfvertrouwen van The Weeknd. Nadat zijn alom geprezen After Hours, geweldige Super Bowl Halftime Show en creatieve video’s zijn plek aan de top nog zekerder maakten, kiest hij de eerste week van het jaar om zijn opvolger Dawn FM uit te brengen. Deze eighties-tijdmachine is echter niet gemaakt om vergeten te worden. Dawn FM moet de muzikale toon van 2022 zetten.

Op titeltrack Dawn FM klinkt de Canadese superster melancholisch en verwijst hij met teksten als ‘Cause after the light, is it dark? Is it dark all alone?’ subtiel naar voorganger After Hours. Verdwaald in de grote stad vol lichten zong The Weeknd op zijn hit Blinding Lights deze lichten toen nog toe. Nu klinkt hij somberder en juist verdwaald in zijn eigen donkere gedachten. Deze gedachten moeten vaak plaats maken voor de gedachten van een radiohost in de vorm van acteur Jim Carrey. De twee liggen niet geheel op een lijn. Carrey roept luisteraars juist op om uit het donker te stappen.

Deze strijd tussen donker en licht is een belangrijk thema voor Dawn FM. Op Gasoline wordt dit thema zelfs muzikaal onder handen genomen. Hier haalt de zanger het hele kleurenpalet van zijn stem tevoorschijn om bijna een duet met zichzelf op te voeren. Deze donkere klanken gemixt met zijn schitterende uithalen zijn uniek gecombineerd en de perfecte ingrediënten voor een sterke track.

Muzikaal klinkt het ook op Dawn FM alsof The Weeknd een tijdmachine heeft ontdekt met de jaren tachtig als bestemming. Bijna elk nummer heeft een knallende synthesizer als basis en zou zelfs acts als New Order en Kraftwerk trots maken. The Weeknd heeft echter het geluk ook nog de bagage van het heden te bezitten. Zo zijn de invloeden van Daft Punk en Gesaffelstein op een track als Sacrifice niet te missen. De wereld van nu en toen komen het best samen op de single Take My Breath. Deze track werkt zowel in underground rave in de eighties als in een moderne club in 2022.

Ook is een andere grote inspiratiebron van The Weeknd sterk terug te horen op Dawn FM, namelijk Michael Jackson. Waar de Canadees op zijn befaamde Triology met tracks als D.D. nog klonk als een letterlijke imitatie van Jackson, zijn het nu vooral muzikale invloeden die een nummer als Out Of Time kleur geven. Op een kalme manier zingt de zanger over een beat die veel weg heeft van Human Nature van Jackson. Het zijn deze momenten op Dawn FM die de groei van The Weeknd als artiest goed duidelijk maken.

Waar After Hours nog bol stond van de radiohits, kiest The Weeknd er gek genoeg voor om zijn eigen vormgegeven radiozender niet vol te proppen met potentiele hits. Tracks als Don’t Break My Heart en Less Than Zero hadden gemakkelijk omgetoverd kunnen worden tot tracks met minstens zoveel hitpotentie als Blinding Lights en Save Your Tears. De Canadees kiest echter steeds voor een artistiekere aanpak. Zo verwijst hij eerder naar het begin van zijn carrière en maakt hij van Dawn FM niet meteen de sonische opvolger van After Hours. Ook de gastbijdrages van Quincy Jones, Tyler The Creator en Lil Wayne worden niet uitgebuit. Zij spelen vooral een dienende rol in het narratief van de zanger.

Aan het eind van de radio-uitzending blikt Carrey in de vorm van een gedicht terug op de gedachten van The Weeknd en rondt hij het af met de schitterende concluderende zin ‘You gotta be Heaven to see Heaven/May peace be with you.’ De boodschap van Dawn FM is duidelijk: geluk begint bij jezelf en laat je verder niet te veel afleiden door al het andere. Een boodschap die The Weeknd met zijn muziek extra kracht geeft. Ook op Dawn FM doet hij volledig zijn eigen ding en klinkt zo op zijn allerbest. Succes aan alle andere artiesten die dit jaar nog willen tippen aan dit album.