The Weeknd – Starboy

Waardering

7

8

7

7

Wie hem niet herkent aan zijn bekende kapsel (tegenwoordig loopt hij rond met een korter koppie), doet dat wel door zijn unieke stem. De Canadese zanger Abél Makkonen Tesfaye – a.k.a. The Weeknd – gooide een dag voor de geplande release zijn nieuwe album Starboy eruit en de titel zegt al genoeg over zijn imago; het is slang voor womanizer.

Je kunt hem bijna niet gemist hebben de afgelopen maanden: de gelijknamige single Starboy die de The Weeknd uitbracht in samenwerking met Daft Punk. Het is inmiddels het derde studio album van de zanger en werd maanden voor de release gehypet, alleen al vanwege de bekende namen die meegewerkt hebben. Behalve Daft Punk vind je namelijk ook samenwerkingen met Kendrick Lamar, Future en Lana Del Rey terug. Het album telt achttien nummers en de release ging gepaard met een korte film: M A N I A.

Vrouwen, liefde, drugs en roem; het zijn thema’s die The Weeknd in het verleden veelvuldig aanhaalde in zijn nummers en die ook weer te vinden zijn op het nieuwe album. Door het zingen over deze thema’s heeft de Canadees een bepaald imago ontwikkeld; iemand die niet vies is van drugs en het bed graag deelt met verschillende vrouwen. Of dit imago ook echt klopt weet niemand, interviews geeft hij zelden en zijn mysterie-tactiek schijnt te werken, want zijn populariteit is alleen maar groeiende.

Op Starboy blijft The Weeknd dicht bij dit imago, maar horen we hem ook andere terreinen verkennen op gebied van verschillende muziekgenres. Het album kent een goede mix van mainstream-nummers waarmee de zanger zeker gaat scoren in de hitlijsten, maar ook vernieuwende r&b en frisse pop. False Alarm is daar een goed voorbeeld van; het uptempo-nummer is een aangename verassing  en de geleende beat van Disclosure op Rockin valt ook erg goed. Attention is een oorwurm; het liefst zet je hem op repeat.

Op het glibberige True Colours wordt nogmaals duidelijk waarmee The Weeknd het best scoort: die prachtige, unieke stem die raakt en nooit verveelt en ook nog eens elke noot moeiteloos haalt. Op Starboy Interlude is de samenwerking met Lana Del Rey veel en veel te kort; net wanneer het lied op zijn hoogtepunt komt, houdt het op. Gelukkig valt de samenwerking met raplegende Kendrick Lamar op Sidewalks minder tegen. Een extra mooi detail van deze collab is dat beide heren gamechangers zijn: The Weeknd op het gebied van r&b en Lamar op het gebied van rap.

Het ritme en de afwisseling op Starboy zijn perfect en dat is best wel moeilijk vol te houden met achttien nummers. Er zijn een paar nummers op het album die qua productie veel gelijkenissen hebben, ook met zijn eerdere werk. Waarschijnlijk valt dit alleen de zeer aandachtige luisteraar op, want er staat genoeg muziekgenres op het album om dit  minpuntje te overschaduwen.

The Weeknd heeft met Starboy een spannend en lekker album te pakken. Héél vernieuwend is het allemaal niet, maar genoeg om te blijven entertainen. Met single I Feel It Coming sluit het album af. Wat voelt hij precies aankomen? Wij denken welverdiende faam.