Charli XCX – CRASH

Waardering

8

9

CRASH! Zowel de titel als de albumcover zijn een goede poging om de sound van Charli XCX te beschrijven. Het muzikale palette van deze zangeres schreeuwt hyperpop. Het is spectaculair en vernieuwend. Maar boven alles: heerlijk om op te dansen bij elke gelegenheid. 

Typisch is dat Charli XCX niet zo snel op de radio zou komen, terwijl de muziek qua sound prima binnen de top 50 past. De radio en Spotify overstromen met popmuziek die niet al te ver van Charli’s sounds verwijderd zijn. Toch lijkt Charli XCX niet echt op de radar van casual muziekluisteraars te verschijnen. Wellicht heeft dit dan toch te maken met de overlappen die Charli’s oevre heeft met elektronische muziek. Dat ligt over het algemeen net wat minder makkelijk in het gehoor. Andere voorbeelden van dit soort elektro-hyperpop artiesten zijn A.G. Cook en SOPHIE. 

Eigenlijk is CRASH gewoon een interessantere en meer gedurfde uitvoering van het populaire album Future Nostalgia van Dua Lipa. Met dezelfde elektronische dance geluiden en een absolute killerconfidence in de delivery. De openingslijn van het nummer Baby op het album CRASH toont aan dat Charli geen blad voor de mond neemt: I’mma love you real/I’mma love you raw/I’mma love you in the kitchen”. Over het gehele album zijn dit soort one-liners te vinden. 

Charli staat er bekend om dat haar werk vaak in samenwerking met verschillende artiesten wordt geschreven en geproduceerdt. Voor dit album is dat niet anders. Het bevat diverse features en meerdere artiesten hebben haar geholpen met de productie en mixing. Hieronder bijvoorbeeld Cook, die hielp met de productie van het nummer Every Rule. Zelfs Rami Yacoub, de co-producer van de megahit … Baby One More Time heeft geholpen bij het schrijven van het nummer Lightning. De hoeveelheid handen die aan knoppen gedraaid hebben, maken het eindproduct niet minder tot een geheel. In tegendeel; het zorgt voor een spannende compilatie aan liedjes met een hoog hit-gehalte. 

Doordat het album in vergelijking met haar eerdere albums toch wat meer mainstream is, verliest het een stukje experimentele charme. Nummers zoals pink diamond met distorted 100 gecs geluiden zul je niet vinden. Vergelijk CRASH met een bravere uitvoering van haar klassieker Pop 2. Echter, een totale kopie is het niet. Wat Charli heel goed doet op dit album, nog beter dan in haar voorgaande werk, is retro popmuziek-geluiden combineren met moderne, bijna futuristische elementen. Hierdoor wordt er een compleet nieuwe sound geschept, waarin generaties aan popmuziek terug te horen zijn. CRASH is een fantastisch album, waar menig popartiest een voorbeeld aan zou kunnen nemen.