Als artiesten beginnen met uitbrengen van mixtapes is dat negen van de tien keer geen goed teken. Zijn het de nummers die te slecht waren om het ‘echte’ album te halen? Niet in het geval van Charli XCX. Charli komt vlak voor het einde van 2017 met haar tweede mixtape van dit jaar en ziet dit naar eigen zeggen juist als creatieve uitlaatklep. Hoe creatief is Charli écht in dit geval?
Vorig jaar probeerde ze met het mierzoete After the Afterparty het succes van Boom Clap te evenaren. Dat bleek moeilijker dan verwacht, het nummer bereikte met moeite de top 30 van de Britse hitlijsten. Ook met de single Boys van afgelopen zomer lukte het niet en daarom blijft een nieuw en derde album nog even op zich wachten. Gelukkig voor Charli geeft ze zelf een stuk minder om cijfertjes dan haar label. De in Londen geboren zangeres zocht haar vrienden van PC Music (een label met een eigen interpretatie van elektronische muziek) op en maakte twee mixtapes. Nummer één, het fantastische Number 1 Angel, kwam in maart al uit. Nu is het tijd voor de tweede; Pop 2.
Niet alleen is Pop 2 geproduceerd door Charli’s vrienden (A. G. Cook en EasyFun), het is ook nog eens gevuld met samenwerkingen met haar muzikale ‘matties’. Backseat bijvoorbeeld. De track met Call Me Maybe-zangeres Carly Rae Jepsen is een rustige, maar fijne opening van Pop 2. Hier en daar wat gekke synths en een dosis autotune geven Charli’s visie op popmuziek goed weer.
Een visie die heel de mixtape hoorbaar blijft. Samen met Tove Lo en Alma zingt Charli over iets wat zo snel mogelijk uit hun gedachten moet gaan. Of het nummer Out of My Head nu over een persoon of drug gaat, is niet helemaal duidelijk, maar dat het eruit moet is meer dan duidelijk. De track is onwijs catchy. Vooral het ge-’get out of my out of my head.’
De muziek die het label PC Music levert is (zacht uitgedrukt) vernieuwend. Sommigen zien het als kunst, anderen als een grote puinhoop. Anyway, de PC Music-sound is I Got it het beste te horen. De muziek is niet te volgen, de beats zijn hard en er komt niets aan te pas wat ook maar een beetje op een ‘echt’ instrument lijkt. Positief? Geniaal zelfs! De zoete pop met een dosis agressie is letterlijk een achtbaan waarin de muziek alle kanten opvliegt.
Na het heftige I Got It, voelt Femmebot als een zachte knuffelbeer. Charli speelt echter niet op safe met de track. Femmebot is een knaller en duidelijk geïnspireerd door Japanse popmuziek. FUN FACT: Geloof het of niet, maar Charli schreef het nummer in eerste instantie voor Sophia (ja precies, die robot). Sophia sloeg het aanbod echter af, omdat het “te emotioneel” was.
Ondanks de 90’s invloeden her en der (luister Delicious en Unlock It) noemde Rolling Stone Magazine de muziek die XCX het afgelopen jaar maakte ‘pop van de toekomst’. De teksten zijn misschien niet altijd denderend, maar de inhoud van deze mixtape is muziek op een manier die we nu nog nauwelijks horen. Charli doet de titel van Pop 2 eer aan, het is pop next level.