Ooit begon Dodie als coverartiest op YouTube. Na jaren van leuke covers en verschillende succesvolle ep’s, is Build A Problem haar eerste studioalbum. Op haar debuutplaat zingt ze over mentale gezondheid, verdriet, liefde, gelukkig zijn en belangrijke momenten in haar leven.
Build A Problem begint krachtig met Air So Sweet en Hate Myself. Twee nummers die de juiste toon zetten voor het album en een mysterieuze kwaliteit hebben door de donkere, sfeervolle achtergrondmuziek. Daarnaast heeft Dodie een lijdende, vertellende zangstem die de nummers nog een extra mystieke laag geeft. De introsongs doen denken aan Bad Guy van Billie Eilish en dat is zeker geen nare vergelijking.
Het album is een mooi geheel. De liedjes passen goed bij elkaar en het is duidelijk dat Dodie echt een verhaal probeert te vertellen. Dodie heeft een mooie impactvolle stem, maar het klinkt ook dramatisch en ietwat saai op zekere punten. De plaat staat vol langzame, rustige en betekenisvolle liedjes, waardoor die melodramatische ‘saaie’ kwaliteit van Dodie’s stem nog meer onderstreept wordt. Het hele album door is er de hoop dat ze iets verrassends gaat doen met haar stem of met de muziek.
Een aantal nummers op de eerste helft van het album, zoals Cool Girl en Special Girl, zijn weinig opvallend. Gelukkig komt de verrassing wel op de tweede helft van het album. Allereerst maakt Dodie gebruik van twee muzikale interludes die het album een magische sfeer geven. Tussen de interludes hoor je Four Tequilas Down, een zeer herkenbaar nummer voor iedereen die weleens te diep in het glaasje heeft gekeken en daardoor verkeerde keuzes maakte.
Daarna komt Sorry met prachtige muzikale begeleiding in de vorm van een orkest aan violen die het lied meer kracht geven. Naast fijne muzikale begeleiding heeft When de mooiste songtekst van het album: ‘Got to get it in my head I’ll never be sixteen again’/’I’m waiting to live, still waiting to love’. Ook gaat Dodie in dit nummer de hoogte in met haar stem en maakt ze het daardoor nog interessanter om naar te luisteren.
Als je de bonustracks niet meerekent, komt Build A Problem tot een einde met Before the Line. Een fijne afsluiter waarmee ze teruggaat naar de klanken die in de eerste nummers te horen zijn. Hierdoor bindt ze het album mooi samen. De bonussongs Guiltless en Boys Like You zijn leuke meezingers en duidelijke singles die ieder album nodig heeft. Alleen Before the Line voelt echt als de albumafsluiter en deze nummers halen je uit dat gevoel.