Eefje de Visser – Nachtlicht

Waardering

7

Ze trok voor inspiratie naar Barcelona, en nam haar nieuwe album deels op in Utrecht, Gent en Frankrijk. Eefje de Visser, de vrouwelijke variant van Spinvis, is weer terug met een bijzondere derde Nederlandstalige plaat: Nachtlicht.

Na het beluisteren van de eerste nummers op Nachtlicht  is het al meteen duidelijk: Eefje is nog steeds uniek en mysterieus en laat met haar teksten veel aan de verbeelding over. De zangeres heeft een kenmerkende manier van zingen: ze breekt vaak zinnen op waardoor sommige teksten moeilijk verstaanbaar worden. Zo wordt het nogal een uitdaging om te begrijpen wat ze nou écht zegt. Niet dat dat uitmaakt. Wij houden wel van een uitdaging. Opvallend detail: alle titels van de nummers bestaan slechts uit één woord.

Opener en tevens eerste single Scheef is een fijne mix tussen elektronische invloeden en pakkende akoestiek. Daarna worden de nummers wat abstracter: de zachte stem van Eefje zweeft moeiteloos tussen elektronische arrangementen die ons lichtjes doen meebewegen. Zo zou het exotische Stof niet misstaan op de playlist van een huisfeestje. De gitaar, die we in vele vormen terug hoorden op eerdere albums Het is en De koek, is bij veel van de nummers grotendeels verdwenen of doet zachtjes op de achtergrond mee.

Maar dan komt het bijzondere Wakker  op het midden van het album. De gitaar keert terug, elektronische invloeden verdwijnen en we horen Eefje op haar dromerigst: ‘We vlogen onder de witte wolken, over land naar land heen. We springen hoog en we hangen in de hete lucht. Ik dans hier langzaam maar zeker tot de avond valt.’ Zou ze het over de warme zomeravonden in Barcelona hebben? Wij stellen het ons maar al te graag voor.

Na het rustige Wakker slaat Eefje een verrassend pad in met Jong en Staan: we horen fijne dreampop uit de speakers en glimlachen om Eefje’s herkenbare teksten. Een veel voorkomend thema op het album is haar verlangen om op plekken te zijn waar het warm is en de zon schijnt. Maar ze kan Nederland toch niet helemaal ontvluchten. ‘Soms komt de mist nog van de Randstad mijn tas uit, mijn hoofd in,’ zingt ze in Luister.

Eefje durft meer op Nachtlicht: ze neemt risico’s en laat een verfrissend en volwassener geluid horen, ook al is ze in haar teksten nog steeds zoekende naar antwoorden in het leven. Het album is gelaagd, maar kan op menig vlak moeilijk toegankelijk zijn. Misschien moeten we er nog even ingroeien. 3voor12 weet het in ieder geval al: Nachtlicht is volgens het muzikale platform één van de meest veelbelovende albums van 2016.

P.S. Nachtlicht van Eefje de Visser is hier tijdelijk te beluisteren .