Fifth Harmony – Fifth Harmony

Waardering

7

7

8

7

De fans van Fifth Harmony also known as Harmonizers kregen vorig jaar de schrik van hun leven toen Camila Cabello besloot om de band te verlaten. Niet alleen de fans moesten even slikken, het management waarschijnlijk net zo. Camila bleek al snel de ‘Beyoncé’ van Fifth Harmony te zijn en wat doe je als de superster van de band het schip verlaat?

Blijven varen natuurlijk! Want dat Fifth Harmony geen upcoming bandje meer is, hebben ze de afgelopen jaren wel bewezen. Iedereen kan Worth It meezingen (meetwerken mag ook), Work From Home is inmiddels meer dan 1,5 miljard keer bekeken én de meiden hebben twee uitverkochte wereldtournees op hun naam staan.

Groot succes dus, dat Ally, Normani, Dinah en Lauren – de overige vier meiden van Fifth Harmony – niet door een spelbreekster lieten verpesten. De dames doken snel de studio in om een nieuw geluid als viertal te creëren. Met een bandlid minder kregen de meiden wel meer creatieve vrijheid in de studio tijdens het opnemen van hun derde album.

Het debuut als viertal is Fifth Harmony’s derde ‘kindje’ en is een kort album geworden met tien tracks. Volgens de meiden zelf is de plaat “more R&B than ever”. De Amerikaanse zangeressen schreven aan bijna de helft van de nummers mee en kozen bovendien zelf de thema’s voor het album: sisterhood, girlpower en sex-positivity. Vandaar dat het album self-titled is.

De insteek van het album: geen ultra catchy radio-hitjes, maar kwaliteit. Nummers zoals Work From Home, maken plaats voor tracks als Angel dat is geproduceerd door o.a. Skrillex. Het nummer is productie-technisch sterk en heeft ook nog eens een goed doordachte tekst. Het gevoelige Don’t Say You Love Me is ook een popnummer waar je u tegen zegt, vooral wat betreft de opbouw. Naast de gevoelige snaartjes, zorgen Sauced Up en Make You Mad weer voor de doses girlpower op de plaat. Geen standaard, maar krachtige teksten bevatten deze twee party-nummers.

Wie denkt dat Fifth Harmony als vierling het alleen maar goed doet, heeft het mis. In het nummer Bridges zingen de dames heel politiek-correct over het feit dat we geen muren, maar juist bruggen moeten bouwen. Erg relevant voor wat er gaande is in hun thuisland, maar het komt iets te cheesy over en had zo op een album van een Disney-act kunnen staan.

Het hoogtepunt van het album is He Like That. Naast het feit dat de videoclip er eentje is waar je het niet warm, maar ontzettend heet van krijgt, is de tempratuur van deze track zelf ook erg hoog. He Like That bevat een sample van MC Hammer’s Pumps And A Bump. Perfect voor een lekkere nazomer.

De keuze van de ‘nieuwe’ Fifth Harmony om de baas van hun eigen album te zijn is een zeer goede geweest. Na de eerste luisterbeurt die je het album geeft, ervaar je de zelfverzekerdheid van de meiden. Het is goed te horen dat de dames écht achter hun nummers staan. En of de Beyoncé van de groep gemist wordt? Absoluut niet. Fifth Harmony niet is alleen “more R&B than ever”, maar ook nog eens beter dan ooit.