Het tweede album van de 23-jarige Halsey heet Hopeless Fountain Kingdom. In 2015 bracht ze haar debuutplaat Badlands uit, waar onder andere het anthem New Americana op verscheen. Haar echte doorbraak was in 2016 toen ze samen met The Chainsmokers het nummer Closer uitbracht. Hoewel haar eerste plaat een aanwezige mening van een feministe bevatte, heeft de artieste het op deze nieuwe plaat voornamelijk over homoseksualiteit.
De plaat begint met een proloog die bestaat uit een voorgelezen stuk van Shakespeares Romeo & Juliet. In dit album staat de liefde tussen twee vrouwen centraal. In vrijwel alle nummers komt dit onderwerp naar voren. Er worden dan ook verschillende aspecten hiervan beschreven door Halsey, zoals in Heaven In Hiding waarin Halsey een situatie beschrijft waarbij twee vrouwen samen willen zijn, maar niet gezien willen worden. Als je naar de tekst luistert beschrijft ze in ieder nummer een onderdeel van wat er tussen deze twee vrouwen speelt.
Het album opent, na de proloog, met de track 100 Letters. In dit nummer hoor je direct wat voor muziek de Amerikaanse maakt. Met haar popmuziek, gevormd door vooral synthesizers, zet ze een melodramatisch album neer. 100 Letters is een wat rustiger nummer: het begint net zoals Eyes Closed rustig, maar in Eyes Closed komt later een beat naar voren die in 100 Letters achterwege blijft. Eyes Closed is een nummer dat al eerder als single uitgebracht werd. Ook niet heel heavy, maar hierin zit wel een fijne beat waardoor het je aandacht meer vasthoudt dan het nummer ervoor.
Na de nu al populaire single Now or Never laat de zangeres zien ook ballads te kunnen maken. Dit doet ze met het nummer Sorry. Een erg emotionele track die door het wat precies de juiste lading krijgt. Daarmee maakt ze Sorry echt een van de sterkste nummers van deze plaat.
Naast de vaak terugkomende synth-geluiden bevatten enkele nummers ook een stevige gitaar. Dit is vooral te horen op de eerste paar nummers van de plaat, waaronder Alone en het Heaven in Hiding.
Ook staan er op Hopeless Fountain Kingdom nog drie samenwerkingen. Dit zijn Lie met Quavo (van Mígos), Hopeless met Cashmere Cat en Strangers met Lauren Jauregui. Dit laatste nummer bevat weer een typisch deuntje van een synthesizer, iets dat veelvuldig voorkomt op dit album. De stemmen van Lauren en Halsey lijken soms op elkaar, maar passen daardoor wel goed bij elkaar. Dit maakt Strangers echt een nummer voor in de hitlijsten.
Over het algemeen bevat het album een goede samenhang. Wat rustigere ballads worden afgewisseld met een stevige gitaar en een synthesizer. Hierdoor blijft het album boeien en luister je het in één ruk uit.