DI-RECT niet rouwig om livestreams: ‘Misschien onze grootste shows ooit’

Aan de vooravond van de release van hun nieuwe album, Wild Hearts, stonden de mannen van DI-RECT in de startblokken om de zomer in te knallen! Twee uitverkochte shows in AHOY hadden de kers op de taart moeten zijn in het jaar dat de Haagsche rockers hun twintigjarig jubileum vieren! Maar zoals voor zoveel artiesten gooide het coronavirus roet in het eten. In plaats van een zegetocht langs de Nederlandse podia en festivals, werd het een jaar om nooit te vergeten, maar wel om de verkeerde redenen….

‘Wij zijn de band ooit begonnen om samen muziek te maken en om op te treden, om mensen te verbinden. Dat dat juist in dit jaar wegvalt maakt het onwijs klote!’, vertelt Jamie Westland in de Elektriciteitsfabriek in Den Haag. Waar wij naast de drummer ook de gitaristen Spike van Zoest en Paul Jan Bakker spreken aan de vooravond van de release van hun nieuwe album Wild Hearts. ‘Het bestaansrecht van een band is ook de uitvoering van de kunst die je maakt. Dat dat nu niet kan is gewoonweg verschrikkelijk’, vult Paul Jan Bakker aan.

‘Toen duidelijk werd dat de geplande concerten niet konden plaatsvinden, zijn we gelijk op zoek gegaan naar andere vormen om te performen. In plaats van blijven hangen in wat niet kan, zijn we vrij snel gaan kijken wat dan wel mogelijk is! Ook voor het team om ons heen, de crew, was het belangrijk om bezig te blijven’, vertelt Spike. Livestreams tijdens de lockdown is voor menig artiest en band een beproefde en succesvolle manier gebleken om in contact te blijven met zijn fanschare. Het had voor de hand gelegen als DI-RECT een optreden vanuit AHOY zou streamen. Deze mogelijkheid is ook ter sprake gekomen, maar een lege zaal, zou te kil en te confronterend zijn voor de jongens uit Den Haag. Jamie Westland: ’Nu wij niet meer gebonden waren aan de reguliere concertlocaties zijn we gaan kijken naar plekken waar normaliter geen concerten worden gegeven. Zo kwamen wij bij De Pier in Scheveningen en Het Mauritshuis uit, waar wij twee concerten hebben gegeven die via een livestream konden worden gevolgd.’ Bij beide shows logden meer dan 10.000 mensen in om mee te genieten. ‘En als je er dan vanuit gaat dat mensen niet in hun eentje kijken, zouden dit wel eens de grootste concerten zijn geweest die wij ooit hebben gegeven! Dat maakte deze optredens echt heel tof om te doen!’, vult Spike aan.

De volgende livestream staat gepland voor zaterdag 10 oktober, wanneer zij hun nieuwe plaat in zijn geheel live zullen spelen vanuit de Elektriciteitsfabriek in Den Haag. Wild Hearts is het negende studio-album van de band en de vijfde in de huidige bezetting. Het opnameproces van de plaat zorgde, begrijpelijkerwijs, voor de nodige obstakels. Producer (Niels Zuiderhoek), heeft zijn studio in Berlijn en na een eerste sessie eind 2018, waar single Soldier On uit voort kwam, was het de bedoeling dat ze in maart van dit jaar zouden teruggaan om de demo’s uit te werken en de plaat op te nemen. Maar door de lockdown viel dit plan in het water. Spike: ‘Wij waren noodgedwongen gebonden aan Den Haag. Ieder van ons is in die tijd individueel de demo’s verder gaan uitwerken en nieuwe demo’s gaan opnemen.’  Bij het terugluisteren in hun eigen studio in Den Haag, waren ze zo enthousiast over de demo’s dat ze geen reden zagen om deze opnieuw in te spelen. Het gaf de muziek een rauw, intuïtief randje. Jamie Westland: ‘Ons normale proces is altijd geweest om demo’s op te nemen, deze in de studio opnieuw in te spelen en proberen ze te perfectioneren. Het leerproces van deze opnames is geweest om de foutjes en rauwheid juist erin te laten. Van sommige demo’s die we later terugluisterden in de studio, konden wij ons geeneens meer herinneren wanneer of in welke staat wij ze hebben ingespeeld haha.’ Een goed voorbeeld hiervan zijn de drumpartijen van Westland. Op meerder nummers speelt hij over de elektronische demobeats heen, het aanbrengen van die verschillende laagjes zorgde voor een ongepolijste sfeer. ‘Hoe we dit straks live gaan spelen wordt wel een nieuwe uitdaging!’

Het feit dat de band openstaat voor deze nieuwe manier van opnemen en niet vastgeroest zit in oude gewoontes, toont aan dat ze op creatief gebied nog lang niet klaar zijn. Ook de manier hoe ze op Wild Hearts verschillende muziek invloeden toelaten, toont de continue zoektocht naar nieuwe creatieve invalshoeken. Spike: ‘Wij staan steeds meer open om de verschillende muzikale smaken van elkaar mee te nemen op de nieuwe platen. Jamie is een groot Michael Jackson- en discofan, voor mij is The Clash een goed voorbeeld van een band die verschillende muziekstijlen combineerde.’ Paul Jan Bakker vult aan: ‘Als je terugluistert naar het begin van de band, dan was de gitaar altijd lijdend in het creatieve proces. Het merendeel van de nummers waren gitaar georiënteerd. Dat kunnen we nu veel meer loslaten. Deze plaat is veel meer synthesizer georiënteerd en geïnspireerd door de platen die ik graag luister uit de jaren ’80.’ Een groot deel van die synthesizerpartijen zijn ingespeeld door Spike, die niet langer louter alleen als gitarist creatieve input heeft.

Alhoewel het merendeel van Wild Hearts geschreven is tijdens de lockdown, heeft de plaat op tekstueel en muzikaal vlak een hoopvolle, up-liftende sfeer. Op het nummer Wild Hearts zingt Marcel van Veenendaal: ‘The soul is undemanding, it just craves a calm, and still your age and beauty, never washes away.’ Spike: ‘Dat nummer staat een beetje symbool voor de hele plaat, een wild heart is een veerkrachtig hart, eentje dat niet opgeeft. Een soort hart dat wij in 20 jaar hebben opgebouwd. Wij hadden direct, nadat duidelijk was dat ons jubileumjaar fucked up was, een knop omgezet om er het beste van te maken! Wij hadden het nooit 20 jaar volgehouden als wij bij elke tegenslag hadden opgegeven. En ik hoop dat deze plaat ook andere mensen hoop geeft.’ Dat de band een plaat kan maken met zulke hoopvolle lyrics en bemoedigende muziek in een periode waarin datgene wegvalt waarvoor ze ooit een band zijn begonnen en elk perspectief daarop ontbreekt, is niet alleen bewonderenswaardig, maar bewijst ook dat DI-RECT na 20 jaar nog lang niet is uitgespeeld!