Dit zijn de 101 beste Disney-nummers aller tijden

  1. Peter Pan – You Can Fly

In de scène waarin het lied You Can Fly te horen is, leert Peter Pan aan Wendy, John, en Michael hoe ze kunnen vliegen. Met de hulp van een beetje elfenstof van Tinker Bell en het geloof in hun eigen mogelijkheden, zweven de kinderen door het open raam van hun huis in Londen en vliegen ze de sterren tegemoet. Hoewel Disney zelf ontevreden was over het weinig empathische karakter van Peter Pan, verschilt het dag en nacht met het origineel uit het boek van J.M. Barrie uit 1904. Daarin wordt Pan beschreven als een egocentrische, roekeloze en soms zelfs wrede sociopaat. Als verklaring hiertoe gaf Barrie aan dat Peter Pan het vermogen mist om volledig mee te voelen met anderen, omdat hij vastzit in een eeuwige staat van kinderlijke onschuld. Kijk, met zo’n uitleg kun je alles wat krom is rechtbuigen… (Martijn Vermeulen)

  1. Can You Feel The Love Tonight – The Lion King (1994)

De romantische scène in The Lion King wordt gedragen door de ballad Can You Feel The Love Tonight, gecomponeerd en geschreven door Elton John en Tim Rice, die er meteen ook een Academy Award en Grammy Award mee wonnen. In de desbetreffende scène hebben Simba en Nala (nadat ze elkaar jaren niet meer gezien hebben) elkaar weer helemaal gevonden. Als jonge leeuwenwelpen waren ze vroeger de beste vriendjes, maar als volwassenen slaat diezelfde vriendschap over in verliefdheid. Simba’s vrienden Timon en Pumbaa zijn echter teleurgesteld met deze ontwikkeling, omdat ze bang zijn hun ‘leeuwenvriend’ kwijt te raken aan het hart van een vrouw. Gelukkig voor hen blijkt aan het einde van de film het allemaal niet zo erg als het lijkt. Elton John scoorde in 1994 op eigen houtje een grote hit met een popversie van Can You Feel The Love Tonight. De meest recente versie van het romantische duet verscheen in 2019 en werd uitgevoerd door Beyoncé en Donald Glover, die beiden een rol spelen in de live action-versie van The Lion King. (Stef Ketelaar)

  1. Mother Knows Best –  Tangled 

Beeld je een vrouwelijke schurk int, vol drama en flair. Mother Knows Best heeft die heerlijke, overdreven musicalsfeer die je verwacht van een theatrale Disney-schurk. Daarbij geeft de old-school Disney-klank van het orkest het een heerlijk nostalgisch randje. Het spraak-zingen en de dramatische uithalen van Mother Gothel wisselen elkaar steeds af, ondersteund door een ogenschijnlijk luchtig orkest dat op de juiste momenten aanzwelt voor extra effect. De manipulatieve aard van Gothel sijpelt door alles heen, waardoor je het Rapunzel nóg meer gunt om eindelijk die eeuwige toren te verlaten, Gelukkig zorgt een zekere indringer hier niet veel later voor… (Annemiek Groeneweg)

  1. Prince Ali – Aladdin

Het is moeilijk om Robin Williams te veel complimenten te geven voor de manier waarop hij Geest in Aladdin. Niet voor niets leverde hem dat twee Golden Globe-nominaties op, al verloor hij uiteindelijk van een andere hit uit Aladdin, A Whole New World, waar hij zelf niet in zong. Ook tijdens het flamboyante Prince Ali is de veel te jong overleden acteur in topvorm. Overigens mag de Reprise van Jafar (vertolkt door Jonathan Freeman) later in de film er ook wezen. Tijdens deel I wordt Aladdin met zijn vermomming op grootse wijze geïntroduceerd aan Agrabah en prinses Jasmine, tijdens deel II wordt hij ontmaskerd. Wat dat betreft is de cirkel prachtig rond en zijn zowel uitbundige euforie als wanhopige verslagenheid aan Prince Ali gekoppeld. (Kasper Hermans)

  1. You’re Welcome – Moana

Dat Dwayne ‘The Rock’ Johnson ook kon zingen, wisten nog niet veel mensen, maar op You’re Welcome uit Moana laat hij het toch horen. Als halfgod Maui zichzelf wil voorstellen (en wil dat Vaiana hem bedankt) begint hij te vertellen. Over alle gedaantes die hij als halfgod aan kan nemen, alle natuurverschijnselen die hij veroorzaakt en bovendien, over hoe goed hij wel niet is. Voeg dat allemaal samen op een super vrolijke melodie en met een catchy refreintje en je hebt You’re Welcome! Een zomerse, vrolijke oorwurm. Waar je onbewust het melodietje in je hoofd van blijft houden.

  1. Doornroosje – Once Upon A Dream

Once Upon A Dream uit Doornroosje (1959) is een van de meest iconische liedjes van alle Disney-prinsessenfilms. In deze scène danst prinses Aurora in het bos, onbewust dat ze op het punt staat haar lot tegen het lijf te lopen in de persoon van prins Philip. Het lied, gebaseerd op het thema uit Tsjaikovski’s ballet Doornroosje, wordt gezongen door Mary Costa en Bill Shirley en vangt perfect de magie en romantiek van hun ontmoeting. Hoewel er een groep mensen is die kijkend door de bril van nu, de prins wel tamelijk opdringerig en handtastelijk vinden, is deze scene verfijnd en gedetailleerd, waarbij de bewegingen van Aurora en de prins elegant in elkaar overvloeien als ware het het begin van een paringsritueel. Mary Costa is inmiddels 94 jaar oud en werd recent onderscheiden met de National Medal of Arts voor haar werk als operazangeres. Het is de hoogst mogelijke onderscheiding voor kunstenaars in Amerika. (Martijn Vermeulen)

  1. Beauty And The Beast – Belle en het Beest

Dit is hét thema nummer van Belle en het Beest. Volgens de composer van de gehele soundtrack, Alan Menken, was de titeltrack Beauty and the Beast het moeilijkst om te maken. Verder vertelde hij ook dat hij nog nooit zoveel tijd aan één nummer heeft besteed. Dit prachtige lied wordt in de film gezongen door de theepot wanneer Belle en het Beest voor het eerst normaal met elkaar om kunnen gaan en hun eerste ‘datenight’ hebben, ze gaan samen dineren en vervolgens dansen ze samen op de dansvloer. Belle heeft, hoe wij haar het beste kennen, de iconische en prachtige gele jurk aan. Het Beest heeft ook eens zijn best gedaan en zijn blauw pak aangedaan. (Britt Smith)

  1. Touch The Sky – Brave

De roodharige Schotse prinses Merida vindt het leven van een prinses zijn maar helemaal niks. Het liefst is zij met haar paard op avontuur en doet zij wat zij het beste kan: boogschieten. Dat is ook precies wanneer dit lied wordt afgespeeld in de film. Het is een dag waarop Merida geen ‘prinsessen-lessen’ en ook geen andere Koninklijke verplichtingen heeft, dus springt zij op haar paard Angus en schiet ze met haar pijl en boog op meerdere zelf opgehangen clouts. Touch The Sky beschrijft Merida’s verlangen om zichzelf te pushen om grote dingen te bereiken. Ze droomt ervan om echt zichzelf te kunnen zijn, in plaats van de persoon die haar moeder wil dat ze is. (Britt Smith)

  1. What’s This? – The Nightmare Before Christmas

Vaak zat in films betreden de hoofdrolspelers een spookhuis of iets dat daar op lijkt. In The Nightmare Before Christmas zijn de rollen een keer omgedraaid. Jack Skellington verlaat door een mysterieuze zijn veilige spookdorp Halloween en komt terecht in het stadje Christmas Town, dat al helemaal in de stemming komt voor de feestdagen. Jack weet niet wat hij meemaakt. What’s This? slaat op tal van ontdekkingen en indrukken die Jack opdoet tijdens zijn eerste minuten daar. Steeds komt zijn aandoenlijke en kinderlijke verwondering naar boven: ‘What’s This?‘Al snel lijkt hij verkocht aan deze variant van het leven. ‘Oh, I can’t believe my eyes/And in my bones, I feel the warmth that’s coming from inside…(Kasper Hermans)

  1. That’s How You Know – Enchanted

Robert (gespeeld door Patrick Dempsey) moet gedacht hebben dat hij in een grote flashmob was beland. Maar Giselle (gespeeld door Amy Adams) weet met haar sprookjesuitstraling iedereen in het park om haar vinger te winden en mee te laten zingen met That’s How You Know, waarmee ze Robert aanmoedigt om zijn vriendin Nancy dan eindelijk ten huwelijk te vragen. Liefde is dan ook het centrale thema in het bijzondere Enchanted, dat de animatiefilms en speelfilms met elkaar verbindt. Hoewel deze scene laat zien dat Robert en Giselle qua romantiek compleet aan het andere kant van het spectrum staan, blijken de twee later in de film voor elkaar gemaakt. (Kasper Hermans)