- Bibbidi-Bobbidi-Boo – Assepoester
Salagadoola menchicka boola. Bibbidi-bobbidi-boo. Op creativiteit wint deze oude Disney-klassieker het niet. Of juist wel? Bibbidi-Bobbidi-Boo is eigenlijk gewoon de Assepoester-variant van Abracadabra of Hocus Pocus. De woorden van de goede fee tovert met die woorden en alle andere op het eerste oog wartaal alles wat Assepoester nodig heeft om de avond van haar dromen te beleven tevoorschijn. Ondanks een gebrek aan tekstuele diepgang kan je deze onmogelijk weglaten in zo’n lijst. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met het succes van Assepoester en het glazen muiltje. Dat symbool is een van de dingen is de goede fee in deze scene creëert met haar markante spreuk. (Kasper Hermans)
- Alice In Wonderland – In A World Of My Own
Terwijl Alice, de hoofdpersoon uit de film Alice In Wonderland uit 1951, zingt over pratende bloemen en dieren in kleding beschrijft ze eigenlijk de wereld als een plek waar chaos wordt vervangen door schoonheid en vriendelijkheid. Het lied In A World Of My Own toont Alices onschuldige, kinderlijke verlangen naar avontuur en verwondering, maar geeft ook een eerste charmante inkijkje in haar eigenzinnige karakter, nieuwsgierigheid en fantasierijke energie. Over energie gesproken; Alices dromerige stem werd ingesproken en gezongen door Kathryn Beaumont. Zij is inmiddels 86 en werkt nog steeds voor Disney! Zo sprak ze vorig jaar wederom de stem in van Alice in de tekenfilmserie Alice’s Wonderland Bakery en is ze als stemactrice betrokken bij de ontwikkeling van meerdere games voor de Xbox en Playstation. (Martijn Vermeulen)
- Little April Shower – Bambi
Muziek is misschien wel de beste uitvinding allertijd. Toch kan het geen kwaad om af en toe de muziek te laten liggen en naar de natuur te luisteren. Dat is precies wat er gebeurt tijdens Little April Shower in Bambi, waarin de instrumenten gemaakt worden door het vallen van de regen. Een slim concept dat bovendien prachtig wordt uitgevoerd in de film. De hobo wordt gebruikt om aan de druppels klank te geven en met de bekkens wordt er kracht toegekend aan de bliksem en de donder. Al doet dat laatste je wel afvragen of het nu echt zo’n ‘little shower’ was. Het nummer was zo’n succes dat de makers het voor Bambi II wederom uit de kast trokken, maar toch gaat er niets boven het origineel. (Kasper Hermans)
- When You Wish Upon A Star – Pinokkio
Als je het hebt over prachtige manieren om een film te openen, dan is Pinokkio een uitstekend voorbeeld. When You Wish Upon A Star geeft niet direct heel veel weg over het verhaal dat er wacht, toch geeft het over de eerste scènes van de film al de nodige informatie. Dit terwijl je niet veel meer ziet dan de openingscredits en de zingende Japie Krekel. Het nummer When You Wish Upon A Star werd zo iconisch, dat Disney een stukje van het nummer nog vaker gebruikte om films te openen als het befaamde logo van de filmmaatschappij in beeld kwam. Dik tachtig jaar later coveren artiesten de klassieker nog altijd. Zelfs Beyoncé heeft het When You Wish Upon A Star laten horen. (Kasper Hermans)
- Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen – Heigh-Ho
Heigh-Ho is het aanstekelijke werklied uit Sneeuwwitje en de zeven dwergen (1937) en een van de meest herkenbare nummers uit een Disney-productie. Sneeuwwitje is in 1937 de eerste volledige animatiefilm die in de bioscopen wordt vertoond. Heigh-Ho wordt gezongen door de zeven dwergen als na een lange dag in de mijnen de klok vijf uur slaat en het tijd is om huiswaarts te keren. De eenvoudige, ritmische melodie onderstreept de vrolijkheid, de kameraadschap en het arbeidsethos van de dwergen. Oké, bijna alle dwergen… Het lied heeft een blijvende culturele impact en is uitgegroeid tot een symbool van plezier in werk en samenwerking. Niet vreemd dus dat The Beatles menig keer Heigh-Ho speelden tijdens de opnames voor hun album The White Album (1968).
Extra-tje: In de Heigh-Ho scène is een hert te zien dat in de mijnen werkt. Dit hert lijkt sterk op Bambi en zou ook later de inspiratiebron zijn voor de vormgeving van het hoofdpersonage uit Disney’s latere film Bambi (1942). (Martijn Vermeulen)
- Aladdin – Arabian Nights
Arabian Nights is het openingsnummer van Disney’s Aladdin uit 1992. Het lied laat de kijker kennis maken met de wereld van wonderen en mysteries, zwoele oosterse klanken en kleuren, en woestijnen en paleizen, waarmee de toon wordt gezet voor een avontuurlijk verhaal dat zich in de magische stad Agrabah. Robin Williams, die de stem van de geest (Genie) vertolkte, improviseerde tijdens de opnames zo enorm veel dat de filmmakers na afronding van de film met meer dan zestien uur aan ongebruikt materiaal achterbleven. Deze ongeëvenaarde komedie van Williams als Genie heeft er toe bijgedragen dat Aladdin een alom geliefd instant Disney-klassieker werd. (Martijn Vermeulen)
- Cruella de Vil – 101 Dalmatiërs
Ben je als schurk niet alleen maar enger als je vijanden je spontaan zo introduceren als Roger Radcliffe in 101 Dalmatiërs doet bij Cruella de Vil? De liedjesschrijver zit al een tijdje met een fijne melodie in zijn hoofd en als de beruchte modeontwerpster nadert, komt de bijpassende tekst er in een klap uitrollen. Radcliffe weet dat nog niet eens precies wat hem te wachten staat en brengt het nummer daardoor plagend en speels, maar even later weet je als kijker maar al te goed dat hij niet zomaar enge karakteriseringen uit zijn duim heeft gezogen. Vooral de laatste woorden zijn treffend en voorspellend, want de levens van Roger en Anita Radcliffe en hun honden worden hierna snel op hun kop gezet. (Kasper Hermans)
- Friends on The Other Side – Prinses en de Kikker
Prinses en de Kikker kent een hele hoop bemoedigende en positieve nummers, maar het is geen echte Disney-film als er niet een duistere villain-song in zit. Met Friends on The Other Side zien en horen we hoe schurk Dr. Facilier een poging doet om in leven te blijven. De ‘vrienden van de andere kant’ komen zijn ziel onder begeleiding van donkere samenzang ophalen, als straf voor het falen van de terugbetaling van zijn schuld. Friends on the Other Side is een nummer waar veel in gebeurd en daardoor ook elke keer weer interessant blijft om te horen. (Emma Odijk)
- Poor Unfortunate Souls – De Kleine Zeemeermin
Ursala is zonder twijfel een van de meest iconische schurken van Disney. Dat komt niet in de laatste plaats door haar Poor Unfortunate Souls. Niet alleen is het een huiveringwekkende villain song, ook slaagt ze aan het einde van het nummer erin om Ariel haar stem te ontnemen, zodat de zeemeermin tijd als mens kan doorbrengen. Gooi er nog wat bliksem en andere lichtflitsen bij en de zeeheks maakt grote indruk, terwijl haar plan slaagt. Poor Unfortunate Souls is een banger. Dat weer Ursala zelf ook maar al te goed. Daarom laat ze het nummer nog meermaals terugkeren tijdens De Kleine Zeemeermin. (Kasper Hermans)
- Out There – De Klokkenluider van de Notre Dame
Rechter Frollo deed al aan gaslighting ver voordat de term was uitgevonden. In dit geval praat hij De Klokkenluider van de Notre Dame Quasimodo een schuldgevoel aan over zijn afzichtelijke voorkomen en dat de mensen in de stad hem als monster zien. Zodra de rechter weg is, begint Quasimodo haast mijmerend te zingen over zijn droom om gewoon net zoals iedereen buiten door de straten van Parijs te kunnen lopen. Out There is een orkestraal nummer met een even bombastisch als episch einde. En wie goed oplet ziet Belle uit Belle en het Beest door de straten lopen. (Kasper Hermans)