- We Don’t Talk About Bruno – Encanto
Een zeer explosief nummer, dat iedereen met en zonder kinderen in ieder geval wel een keer in diens leven gehoord moet hebben. Die lied deed het dan ook enorm goed in de hitlijsten. Op 8 januari 2022 verscheen het nummer voor het eerst in de ‘Billboard Hot 100’ op de 50e positie, de week daarna katapulteerde We Don’t Talk About Bruno naar de 5e positie. Dit was het eerste lied sinds Let It Go uit Frozen dat in de top vijf van de hitlijsten verscheen. De song, geschreven door bekende musical acteur en componist Lin-Manuel Miranda, bevat verschillende invloeden van salsa en latinpop wat het bijna onmogelijk maakt om stil te zitten terwijl je er naar luistert. In Encanto probeert Mirabel tijdens deze song de magie in haar familie te redden. (Isis van Haren)
- Strangers Like Me – Tarzan
What’s not to like?! Strangers like me vangt Tarzans ontdekkingstocht in de mensenwereld, die hij nooit heeft leren kennen. Het laat tegelijk zien hoe de band tussen Jane en Tarzan steeds meer vorm krijgt en hoe ze deelgenoot van elkaars wereld worden. De aanstekelijke nieuwsgierigheid hoor je overduidelijk terug. De gitaren en percussie onderstrepen het gevoel van avontuur – dit is opnieuw bewijs dat Phil Collins en zijn muziek de perfecte vertellers in dit verhaal zijn. En even eerlijk: dit refrein krijg je toch niet meer uit je hoofd? (Annemiek Groeneweg)
- Colors of the Wind – Pocahontas (1995)
Halverwege de jaren ’90 besloot Disney om voor een tekenfilm voor het eerst gebruik te maken van gebeurtenissen die ooit (deels) daadwerkelijk hadden plaatsgevonden. Het leven van de Powhatan-indiaanse prinses Pocahontas en de Engelse ontdekkingsreiziger John Smith was het uitgangspunt voor de film Pocahontas, die in 1995 werd uitgebracht. Kort nadat Pocahontas en John Smith elkaar in het verhaal ontmoet hebben, laat de Indiaanse prinses aan de jonge Smith op poëtische wijze in het liedje Colors of the Wind horen dat de aarde een levend wezen is, waar mensen verbonden zijn met alle andere aspecten in de natuur. Smiths kijk op een nieuwe wereld, en met name zijn negatieve gedachte bij ‘wilden’ (Indianen), verandert daardoor in een positief beeld. Judy Kuhn is te horen in de Engelstalige versie van de film, terwijl musicalster Pia Douwes destijds de Nederlandse vertolking voor haar rekening mocht nemen. Een popversie van Colors of the Wind werd in 1995 een grote hit voor zangeres Vanessa Williams. Overigens is het liedje onderscheiden met een Academy Award, een Grammy Award en een Golden Globe. (Stef Ketelaar)
- Be Our Guest – Belle en het Beest
Dit nummer is waarschijnlijke de enige Disney-song die gecoverd is voor een andere film. Zij het summier, maar in de superrealistische animatie remake van The Lion King uit 2019 waagt Timon zich kort aan Be Our Guest om de hyena’s weg te lokken. Maar dat redt het zeker niet bij het origineel in Belle en het Beest. Het is wordt niet alleen heerlijk gebracht door Lumière en co met bijpassende over de top animaties, maar ook is het voor Belle een eerste lichtpuntje nadat zij haar vrijheid heeft geruild voor die van haar vader. Ze gaat op in de magie van het kasteel en vergeet even haar zorgen. (Kasper Hermans)
- I’ll Make A Man Out Of You – Mulan
Wil je een stevige bootcamp? Dan kan je het beste kapiten Shang inschakelen. In deze montagescene tijdens I’ll Make A Man Out Of You traint hij zijn kersvers gerekruteerde, maar in zijn ogen – nog – incompetente soldaten in de hoop ze uiteindelijk bekwaam genoeg zijn om een sterk leger te vormen. Shang stelt dat ze eigenlijk altijd jongens zullen blijven, tenzij ze leren te vechten onder zijn leiding. Alleen heeft Shang nog niet door dat, terwijl hij I’ll Make A Man Out Of You zingt, een van de jongens onder zijn hoede stiekem een vrouw is. Mulan staat in ieder geval haar mannetje. (Kasper Hermans)
- The Jungle Book – The Bare Necessities
The Bare Necessities, gezongen door Phil Harris, is uitgegroeid tot een van de meest iconische nummers uit de film The Jungle Book (1967), de klassieke animatiefilm van Disney. Dit vrolijke en zorgeloze lied, gezongen door het karakter Baloo de beer, introduceert een belangrijk thema van de film: leven in het moment en genieten van de eenvoudige dingen in het leven. De speelse tekst en de swingende, jazzy melodie sluiten perfect aan bij de relaxte persoonlijkheid van Baloo en contrasteren mooi met de avontuurlijke reis die Mowgli in de film aflegt. De Nederlandse versie getiteld Als Je Van Beren Leren Kan werd gezongen door Lex Goudsmit die velen nog zullen kennen als opa Lex uit Sesamstraat. In beide versies is het nummer een tijdloze klassieker geworden waarin het hart van de film weerklinkt: de waarde van vrijheid, eenvoud en vriendschap. (Martijn Vermeulen)
- Whistle Stop – Robin Hood
Een echte oorwurm, dat kan je van Whistle Stop wel zeggen. Iedereen herkent het melodietje uit Robin Hood, de film uit 1973 wel en heeft ook wel eens een moment gehad dat het niet meer uit je hoofd ging. Hoewel er eigenlijk niet gezongen wordt in dit nummer, passen de fluitende melodielijn en de scatting-stukken van Roger Miller perfect bij de vibe van Robin Hood. Deze drie minuten durende inleiding leidt de luisteraar en kijker langs de verschillende personages en gunt hun een eigen versie van het kenmerkende ‘tu-tu-du-tu-tu-tu-tu-tuuu’. Nu wensen wij je ook sterkte, om deze uit je hoofd te krijgen! (Emma Odijk)
- Almost There – Prinses en de Kikker
Tussen alle al bestaande Disney-films, vol muziek zoals u in deze lijst kan lezen, miste er nog een film met échte jazzmuziek. Dus daar kwam in 2009, The Princess and The Frog, met Almost There als grote klapper van een soundtrack. Het nummer, geschreven door Randy Newman en gezongen door Anika Noni Rose, is er een die barst van het feel-goodgevoel. In de film zien we de toekomst die Tiana voor ogen heeft, een eigen restaurant, waar zij, als hostess kan zingen. Hoewel haar moeder haar (met liefde) af wil remmen, is Tiana niet te stoppen. Ze is immers ‘Almost There’! (Emma Odijk)
- Supercalifragilisticexpialidocious – Mary Poppins
Supercalifragilisticexpialidocious is zeer waarschijnlijk het langste én meest iconische woord uit de niet kleine Disney-catalogus. Het is een mix van zo’n beetje alle positieve bijvoeglijke naamwoorden en deze verder onbestaande tongbreker wordt er ogenschijnlijk haast achteloos uitgegooid door acteurs Julie Andrews en Dick Van Dyke. Dat gemak is cruciaal voor de overtuigingskracht van het lied. Want als Supercalifragilisticexpialidocious met moeite over de lippen zou komen, zouden het plezier en de positiviteit van het woord snel naar de achtergrond verdwijnen. (Kasper Hermans)
- Toy Story – You’ve Got A Friend In Me
You’ve Got a Friend in Me van componist van zanger Randy Newman, is uitgegroeid tot een soort muzikaal visitekaartje van de Toy Story-filmreeks. Al in de openingsscène, wanneer Woody wordt geïntroduceerd als het favoriete speelgoed van Andy klinkt dit lied op de achtergrond. Regisseur John Lasseter, persoonlijk fan van Newman, was van mening dat het karakteristieke stem en muzikale stijl, met invloeden uit americana, jazz en pop, perfect paste bij de nostalgische sfeer die Pixar (sinds 2006 onderdeel van The Walt Disney Company) voor ogen had met deze film. Door dit lied als filmopener te gebruiken werd meteen de het thema van de film duidelijk: vriendschap in voor- en tegenspoed. (Martijn Vermeulen)