Na het succesvolle Heimwee uit 2024 verrast Eefje de Visser een jaar later met het album Vlijmscherp, wat een dubbelluik vormt met Heimwee. Een ongebruikelijke snelheid voor de zangeres, die bekendstaat om haar zorgvuldig opgebouwde releases. Maar de muziek releasen, dat moest echt nu gebeuren. ‘We proberen allemaal structuur en logica te zoeken in deze chaotische wereld.’
Vier jaar na Bitterzoet, de plaat die haar grote doorbraak betekende, voelde De Visser de behoefte aan iets anders. Maar van tevoren bedenken wat ze moet gaan schrijven, werkt voor de zangeres niet. ‘Ik schrijf de slechtste muziek wanneer ik van tevoren bedenk wat wil schrijven. Ik moet het los kunnen laten, een heel intuïtief doel voor ogen hebben eigenlijk.’
‘Het livespelen van Bitterzoet was geweldig,’ vertelt ze, ‘maar op het einde van het touren vond ik het ook allemaal wat grotesk geworden. Ik miste het intieme, het akoestische. Daar verloor ik wel een beetje van mezelf als artiest. Ik luisterde toen veel naar Aldous Harding en Joni Mitchell, maar ook Sault en Air waren inspiraties. In die hoek zat ik zelf toen.’ Die behoefte aan iets kleiners en echter leidde tot Heimwee. Een plaat die ze met veel liefde uitbracht en waarmee ze ook live opnieuw veel indruk maakte. ‘Daar ben ik nog steeds onwijs blij mee. We hebben zulke gave shows mogen doen, in Nederland en België. Maar ik heb het idee dat Vlijmscherp weer een nieuwe adem gaat zijn voor Heimwee. Ik had het heel jammer gevonden als ik die periode al had moeten afronden.’
Nieuwe muziek
‘Eigenlijk is Vlijmscherp nog een soort samenloop van alle lockdowns,’ legt ze uit. ‘Toen Heimwee uitkwam, wist ik al dat er vrij snel nog een album zou komen. Ik wilde niet een plaat uitbrengen met 22 nummers. Op de vinyl van Heimwee staat ook: Heimwee 2 will be released soon.’ Een opvallend detail, waarvan we nu weten wat het betekent, want veel van de nummers op Vlijmscherp stonden in feite al lange tijd in de startblokken.
‘Ik wist de titel van het volgende album nog niet. Wervels en Blindelings, die hadden bijna op Heimwee gestaan. En ik heb alle songs die ik nog wilde uitbrengen sinds…’, denkt ze even na, ‘ja, de eerste demo komt uit 2018. Dus alle songs sinds 2018 die ik wilde uitbrengen, die staan op Vlijmscherp. Die lagen al die tijd bijna af klaar om gereleased te worden. Dus na Heimwee heb ik die nummers afgemaakt qua productie, voor de rest hoefde er niet meer veel aan gedaan te worden.’
Samen met haar vaste team werkte ze aan de afwerking, maar dit keer met meer ruimte voor rafelranden en grilligheid. De plaat mocht wringen. ‘Ik maak niet hele eenduidige platen, het is elektronischer dan Heimwee, maar vooral feller en vinniger. Het lijkt misschien op Bitterzoet op het eerste gehoor, maar Vlijmscherp heeft veel meer vaart. Bitterzoet is uiteindelijk best wel een trage plaat.’
Perspectieven en op tournee
Deels uit noodzaak, deels uit overtuiging besloot ze oude nummers niet te laten liggen.
‘Ik had nog songs als Vlijmscherp, Normaal Toen en Ontsnapt liggen. Die wilde ik absoluut niet weggooien, iets in mij moest dat uitbrengen. ‘De luisterervaring van Vlijmscherp is intens en niet direct toegankelijk. Maar dat is precies wat De Visser voor ogen had. ‘Het is geen makkelijk album. Op het eerste gehoor kan het best langs je heen gaan, maar ik merk ook dat het meer onder je huid gaat zitten. Ik hoop dat mensen de tijd nemen om de nummers beter te leren kennen.’
Daarnaast werkt ze in Vlijmscherp veel met het wisselen van perspectieven. Iets wat we wel meer kennen van De Visser. ‘Het is voor mij ook een mysterieus iets, waarom ik zo schrijf. Verte, daar gaat bijna elk moment over iemand anders. Soms denk ik dat ik een soort samenhang creëer, die misschien eerst heel onlogisch aanvoelde. Dan houdt het nummer voor mij de boel bij elkaar. Dat heb ik ook zelf nodig, om een soort rust te krijgen over de situatie.’
Met het album onder de arm richt De Visser zich nu op een nieuwe tournee. Haar concerten staan bekend om hun visuele gelaagdheid en dat zal ook deze keer niet anders zijn. ‘Met een tour zet je een album wel echt in de verf. Mensen kunnen dan goed zien wat ik bedoel met de muziek, wanneer ik het echt perform. De plaat wordt dan echt van het publiek. Die songs krijgen een andere dimensie.’
En dat maakt het spannend, geeft ze toe. Een dubbelalbum, met uitgesproken teksten en persoonlijke thema’s. Ook al bracht ze vijftien jaar geleden haar eerste album uit, het blijft spannend nieuwe muziek los te laten in de wereld. ‘Er komen altijd zoveel reacties op af. Met het releasen van nieuwe muziek komt ook altijd een gekke periode. Het is heel kwetsbaar, maar ik heb altijd veel geluk gehad met dat er publiek is voor wat ik maak. Maar het moest wel nu. Als ik nog langer had gewacht, was ik misschien wel gevoel bij de nummers verloren.’
Het dubbelalbum Vlijmscherp van Eefje de Visser verscheen op 10 oktober 2025 en is te beluisteren op alle grote streamingdiensten. De gelijknamige tour start in februari 2026.
