Nederlandse frontman van Cirque Valentin schittert in Montage Of Heck

Woensdag werd Cobain: Montage Of Heck voor de eerste keer in de Nederlandse bioscopen gedraaid. De nu al veelbelovende documentaire, geregisseerd door Brett Morgen, laat niet eerder vertoonde interviews en intieme homevideo’s zien van Cobain’s jeugd en zijn gezinsleven met Courtney Love en hun dochtertje Frances Bean. Ook zijn er pagina’s uit Kurt’s dagboeken, onbekende muziek, radio-interviews en audiocassettes verwerkt in geanimeerde stukken. De Nederlandse animator Hisko Hulsing werd gevraagd om dit onder handen te nemen. Hij verzamelde dertien animators om met hem samen te werken in Utrecht. Daarnaast startte hij ook een zoektocht naar een geschikt live-action model om Kurt zo goed mogelijk te imiteren.

Op de foto’s op zijn Facebookpagina lijkt Valentijn Bannier helemaal niet zoveel op Kurt Cobain. De vraag rijst hoe deze Nederlandse krullenbol bij zo’n grote Amerikaanse documentaire terecht komt. “De zus van Cobain was helemaal fan van Hisko Hulsings film Junkyard. Brett Morgen, de regisseur, heeft Hulsing toen gevraagd of hij stukken voor de documentaire wilde animeren,” vertelt Valentijn. Om goed te kunnen animeren, moest er iemand zijn die model wilde staan. “Hisko had toevallig een keer een show van mij gezien en moest gek genoeg meteen aan mij denken. Hij wist niet wie ik was, hoe ik heette en hoe hij aan me moest komen, maar toen hij zijn muziekvrienden van New Cool Collective ernaar vroeg, kwamen ze met mij aanzetten.”

CirqueValentin_by_SimonWaldLasowski_03
Valentijn Bannier

Valentijn kreeg een week de tijd om zich voor te bereiden. Hij komt uit een familie van acteurs, maar heeft zelf voor de muziek gekozen. Hij kende Kurt en de muziek van Nirvana al goed en had er als muziekliefhebber verschillende interviews en boeken over gelezen. Maar wat hij nooit bestudeerd had, was Cobain’s manier van bewegen. En juist dat was essentieel. “Ik heb heel veel filmpjes bekeken en kwam erachter dat hij een slome, slungelige manier van bewegen heeft. Hoe hij loopt, hoe hij gitaar speelt… Met m’n eigen band doe ik ook veel met beweging, live. Dus ik vond het te gek om dit op een andere manier uit te proberen. De crew deed er alles aan om ervoor te zorgen dat ik me zo goed mogelijk in kon leven. Ik kreeg zelfs kleding naar zijn stijl,” vertelt Valentijn.

[Waarschuwing: dit volgende stukje tekst bevat veel feiten en cijfers] Twee dagen lang werd Valentijn gefilmd. De animators hebben in totaal zesduizend tekeningen gemaakt op basis van de filmopnamen. Hulsing heeft daarnaast voor 55 olieverfschilderijen gezorgd die als achtergrond dienden. Zijn achttien minuten durende animatiefilm Junkyard maakte hij in acht jaar, samen met een collega. Deze productie moest hij in slechts vijf maanden maken met dertien man: een enorme uitdaging.

Valentijn heeft de documentaire natuurlijk al gezien:“Wat me het meest aanspreekt aan de film is de intensieve beleving van de muziek en het leven. Dat viel me op aan Cobain als persoon, het heeft me heel erg geïnspireerd in het maken van muziek. Toen ik Nirvana zo zag, dacht ik: Nirvana is écht die drie mensen, zonder hen is het gewoon geen Nirvana. Het is de intense muziekervaring van die drie mensen bij elkaar. Ik ben opgeleid op het conservatorium en je leert daar op verschillende manieren muziek te maken. Het voelt momenteel als een grote zoektocht naar wat het beste bij mij past. Ik zit nu bijvoorbeeld in een fase waar ik veel alleen werk en muziek programmeer met beats en synthesizers. Maar na het zien van de film merk ik dat ik zó veel energie krijg van het organische en gewoon live met een paar gasten in een ruimte muziek maken en dat vastleggen. Daar heb ik nu weer veel zin in! Ook kom je vandaag de dag niet heel veel muzikanten meer tegen die echt voor één band gaan omdat iedereen zoveel kan en breed inzetbaar is. Dit komt waarschijnlijk omdat er niet makkelijk geld verdiend wordt in de muziek. Dus heb ik bijvoorbeeld bij Cirque Valentin ook wel eens een invaller wat bij Nirvana nooit zou gebeuren,” aldus Valentijn.

Er kijken enorm veel fans uit naar het moment dat ze de documentaire  kunnen zien. Met tweehonderd uur aan audio- en videomateriaal, vierduizend pagina’s van Cobains aantekeningen en schetsen, Brett Morgen die een award (Director’s Guild of America) heeft gekregen voor beste regisseur en uitspraken zoals “de meest intieme rockdocumentaire ooit’’ (Rolling Stone) is dit werk veelbelovend.

Op 17 april ging de film al in première bij het IDFA, maar vandaag kon je ‘m in de bioscoop zien. Binnenkort wordt Montage Of Heck ook via HBO uitgezonden en in mei verschijnt er een boek met onder andere de tekeningen die voor de film zijn gemaakt. Wat er ook over de documentaire gezegd wordt, zoveel als nu is men nog nooit over Kurt’s persoonlijkheid te weten gekomen,.