Jorja Smith – Be Right Back

Waardering

7

Jorja Smith was één van de snelst opkomende neo-soul zangeressen van de afgelopen vijf jaar, maar verbleef een tijdje buiten de schijnwerpers. Haar laatste plaat, het award-winnende debuutalbum Lost & Found, is alweer meer dan drie jaar geleden uitgebracht. Dat ze even weg bleef, was natuurlijk niet voor niets. Het moment waar de zangeres naartoe werkte, is nu eindelijk hier: Jorja Smith brengt namelijk haar volgende plaat Be Right Back uit.

De tweevoudig Grammy-genomineerde en BRIT Award-winnares mocht zich even onder de radar bevinden, volledig onzichtbaar was ze niet. Ze was te zien in de Tiktok-hit Peng Black Girls van rijzende ster Enny, bracht het dancehall-doordrenkte Come Over uit met de Jamaicaanse superster Popcaan en liet hier en daar haar eigen nummers vallen. Onder meer het plakkerige Addicted en het klagende Gone.

Het volgen van zo’n sterk debuut is nooit gemakkelijk en Smith maakt heel duidelijk dat de nieuwe ep Be Right Back – bestaande uit acht nummers – zeker niet als haar tweede grote plaat moet worden gezien. Bijna afwijzend kondigt ze de ep aan: ‘Het heet Be Right Back, omdat het gewoon iets is dat ik op dit moment even snel met mijn fans wilde delen. Dit is geen album en deze nummers zouden het ook niet hebben gehaald op een album. Deze liedjes moest ik hoe dan ook maken, dus daarom moest iemand ze ook horen.’ Het is eigenlijk wel mooi dat ze zo eerlijk en oprecht is over het uitgangspunt van de ep, vooral in deze tijd waarin daar vaak omheen wordt gepraat. Want hoewel Be Right Back verschillende sterke nummers bevat, is het inderdaad een halve stap naar een grotere release, een tweede album. Zo suggereren sommige nummers veelbelovende nieuwe richtingen, terwijl andere klinken als demo’s of onafgemaakte ideeën.

Be Right Back begint met drie van de sterkste tracks: Addicted is een solide nummer met een spectaculair drum-and-bass-ritme, dat is opgebouwd rond een spookachtige synth-loop. Het wordt gevolgd door het neerslachtige Gone en het ambitieuze Bussdown, met een schetterende beat, beklijvende harmonieën en een gastoptreden van de Londense rapper Shaybo. Maar daarna verliest de ep zijn kracht en snelt de plaat langs verschillende nummers die meer als demo’s klinken., Toch eindigt Be Right Back sterk met het sfeervolle en nuchtere Weekend. Dit donkere en ongewoon gestructureerde nummer is het meest vernieuwende van de nieuwe batch, met een bijna jazzy melodie die Smith in haar zelden gebruikte hoge register op de hoogste troon plaatst.

Terwijl Jorja Smith de tijd neemt om een ​​tweede album uit te brengen, dat de hype pas écht zal doen opleven, is de sombere r&b van het soulvolle Be Right Back een perfecte tussenstop. Experimenterend met verschillende vocale registers en gebruikmakend van de harmonie tussen haar stem en de live-instrumenten, heeft Smith een bijzondere plaat gedeeld die je doet smachten naar haar volgende stap. Als Addicted en Weekend voorproefjes zijn van wat er gaat komen, geeft Be Right Back voldoende bewijs van hoe eersteklas haar talent is.