Kendrick Lamar – DAMN.

Waardering

9

8

8

8

Kendrick Lamar heeft het verhaal verteld van zijn opbrengst op good kid m.A.A.d city, heeft zijn commentaar gegeven op maatschappelijke problemen op Section.80 en heeft racisme in de Verenigde Staten onder aandacht gebracht met To Pimp A Butterfly. Kendrick heeft dus een discografie van de bovenste plank. Na het laatste album bleven we over met maar één vraag: ‘What could possibly be next for Kendrick Lamar?’

Toen waren daar opeens twee singles, waarvan één voor het aankomende album, Humble. Humble is een banger met een trap-beat die niet onbekend is in moderne hiphop. Op DAMN. stapt Lamar dan ook af van de jazz-rap, die de rapper op zijn laatste twee albums geperfectioneerd heeft.

Een minuut stilte is op zijn plaats, want de productie is gewoon zo verdomd goed. Hij kiest hier niet voor één stijl en dat brengt de productie naar nieuwe hoogtes. De beats zitten vol met switch ups en variatie en sluiten perfect aan met Kendrick’s humeur. Keiharde bangers als hij een agressieve houding heeft en dromerige productie als hij filosofisch is. Een kijkje in de credits vertelt ons dat niet alleen de veelbesproken gasten hem geholpen hebben op zijn nieuwste meesterwerk. Alom gerespecteerde producers BadBadNotGood, James Blake en Mike WiLL Made-it hebben ook allemaal hun steentje bijgedragen.

Met de beats zit het dus goed, maar Kendrick is een artiest die veel waarde hecht aan zijn lyrics (zie inleiding). Hij is niet meer de ‘Good Kid’ uit de ‘Mad City’, maar hij is een ster geworden. De verwachtingen en verantwoordelijkheden van de rapper zijn immens hoog en op DAMN. vertelt hij over zijn eigen worstelingen. Hij is jarenlang opgekomen voor maatschappelijke problemen, vrienden en familie, maar wie zorgt er voor Kendrick? ‘Ain’t nobody praying for me’ zegt hij op Feel. Die kwetsbare houding komt alleen niet zo geloofwaardig over als je twee maanden eerder schreeuwt: ‘1,2,3,4,5/I am the greatest alive.’ Zo is het ook hypocriet om na die bar te zeggen ‘Bitch be humble/sit down’.

Toch klinkt elke emotie en houding die Kendrick aanneemt oprecht door de juiste beats en Kendrick’s expressie met zijn stem. Zo oprecht dat hier zelfs een liefdeslied op staat, die overtuigend en lief klinkt. Al met al is DAMN. niet zo’n compleet album als To Pimp A Butterfly, maar het zit volgepakt met introspectieve en persoonlijke lyrics die goed klinken over fantastische productie.