Mariah Carey – Caution

Waardering

8

Herinner je die ramp van oudjaar 2016 nog? Mariah Carey die besloot te stoppen met zingen tijdens haar optreden op Amerikaanse televisie. Of die keer dat Carey’’s vreselijk valse vocalen van All I Want For Christmas Is You viral gingen. Weet je het weer? Waarschijnlijk lach je er nog steeds om. Niet erg, de hele wereld doet dat. In de tussentijd heeft de diva alleen wel een gloednieuw album geschreven. De plaat heet Caution en Carey’s vijftiende pareltje. ‘Pareltje’ is nog maar de vraag natuurlijk. Misschien heeft ze inderdaad haar beste tijd wel gehad en moet ze gewoon met pensioen.

Pensioen? Get the f**k out! Tenminste, dat is hoe Mimi (Mariah Carey’s koosnaampje) Caution opent. ‘How ‘bout you get the f**k out’, zingt de icoon op de openingstrack GTFO. Dat klinkt misschien heel snauwend, maar niets is minder waar. Nog nooit heb je iemand zo rustig en zwoel horen schelden. Datzelfde geldt voor de productie. Rustig en zwoel, maar modern.

Modern en hip blijven kan best moeilijk zijn. Zeker als je al een ‘ouwe rot’ in het vak bent. De 48-jarige Mariah schakelde daarom de hulp in van frisse producers. Zo werkte er aan het album Nineteen85 mee, de vaste producer van Drake. Hij knutselde onder andere GTFO en de titeltrack van Caution. Waar het bij GTFO ontbrak aan een beetje spanning, klinkt het nummer Caution een stuk interessanter. Lees: fantastischer. Carey’s hoge en bijna fluisterende vocals blenden zo goed in tussen de hedendaagse productie.

Toch gooit Mimi er een throwback’je tussendoor. Voor A No No gebruikt ze een sample van Lil Kim’s Crush On You uit 1996. Eigenlijk kunnen we ‘No No’ wel vervangen door ‘Yes Yes’. Deze track is catchy en dansbaar. Een bop. Misschien kan Carey hier wel een hitje mee scoren. En misschien ook wel met door dj Skrillex geproduceerde The Distance. Die is daarentegen juist wat meer pop.

Er is alleen wel een probleempje. Tenminste als je een Lamb – zo noemt Carey haar fans – van haar 90’s liedjes bent. Vision Of Love, Emotions, Hero, je kent ze wel. Stuk voor stuk tracks met hoge en lange noten, waar je bijna bang van wordt. Die noten zijn niet op Caution te horen. Carey moet het in 2018 vooral hebben van haar kopstem en lage noten. Op het sexy Giving Me Life (een samenwerking met onder andere producer/zanger Blood Orange) bijvoorbeeld. Wanneer ze ‘So/It’s summertime/We’ll slash a wine and forget about it’ zingt, gaan de noten lager dan waar lava ontstaat. Kippenvel.

Waar je ook mierentietjes van krijgt is Portrait. Een pianoballad. Carey schreef zeventien van haar achttien #1-hits helemaal zelf, maar op de afsluiting van de plaat overtreft ze zichzelf. Dit is misschien wel één van het persoonlijkste nummer wat de diva ooit heeft uitbracht. Zo zingt ze: ’Look the other way as I bottle myself up inside/I won’t let the teardrops spill tonight.’ Pfoe. Dat kan best binnenkomen. Zeker als je weet dat Carey dit jaar mededeelde dat ze lijdt aan een bipolaire stoornis. Dan wordt het janken geblazen.

Maar niet voor miss Mariah. Die hoeft niet te huilen, omdat ze zogenaamd met pensioen moet gaan. Overtreft Carey haar beste zelf met dit album? Nee. Dat is onmogelijk als je al bijna dertig jaar in het vak zit. Met Caution zet ze wel een chil, modern en prachtig r&b-album neer. Hell no dat haar einde in zicht is.