Michael Prins – It’s Murder, Guilty On Killing Sweet Emotion

Waardering

7

8

Alles overboord gooien en opnieuw beginnen. Dat is wat Michael Prins deed tijdens de productie van zijn nieuwe cd It’s Murder, Guilty On Killing Sweet Emotion. Met dit derde album kiest Prins voor een hele andere insteek dan dat hij deed bij zijn eerste twee platen.

Prins was begonnen aan de opvolger van A Dreamer’s Dream Is Forever To Be Yours die uitkwam in mei 2015. Het moest iets worden met veel piano, intenser en nog zwaarder dan voorheen. Na acht stukken klaar te hebben kwam Prins erachter dat dit toch niet was wat hij wilde en gooide alles aan de kant en begon opnieuw. Weg van de piano, maar één gitaar en weg met de uitvergrotingen van eerder werk en weg met de herhaling van zetten.

Het resulteerde in een album opgenomen met een complete band onder productionele leiding van Angelo de Rijke en Prins zelf. ‘Door mijzelf te dwingen verder te kijken ontstond er opmerkelijk genoeg een veel positiever geluid dan op mijn twee eerdere cd’s. Ik zing niet alleen voor mijn eigen maar zocht meer naar het collectief. Meer bandgeluid en lef. Dat dit gelukt is heb ik mede te danken aan de geweldige groep muzikanten waar we mee gewerkt hebben’, aldus Prins.

Prins nieuwe werk is een mengeling geworden van een Ierse sound gemixt met americana. Het Ierse sausje is direct hoorbaar in de openingsnummer She Makes These Streets Look Like A Hollywood Town. Een opmerkelijke opening omdat het niet een pakkende tempo plaat is waar over het algemeen bij de samenstelling van een album wel voor gekozen wordt. Zijn deze dan niet te vinden op de cd ? Absoluut wel. Na drie tracks kom je uit bij Nothing At All en Jolene twee heerlijke uptempo nummers waar ook de band zijn duidelijk hoorbare inbreng in heeft. Met het mooie The One Of Many Dreams wordt het album beëindigd. Een stuk dat de gevoelige kant van Prins op zijn kenmerkende manier laat horen.

Sommige zullen bij het horen van de term singer-songwriter en winnaar van de zoveelste talentenjacht de kriebels krijgen en daardoor gelijk afhaken. Na het luisteren van het eerste nummer She Makes These Streets Look Like A Hollywood Town werd dit misschien wel bevestigd, maar uiteindelijk bleek niets minder waar. Het opzij gooien van het werk waar hij mee bezig was en waarmee hij zichzelf dwong tot het inslaan van nieuwe wegen en stijlen maakt It’s Murder, Guilty On Killing Sweet Emotion een eindproduct dat een positieve verassing blijkt te zijn. Een album dat hoe vaker je het luistert alleen maar beter wordt.