Tabitha – Hallo Met Mij

Hallo Met Mij

8

Zangeres Tabitha timmert al flink wat jaren aan de weg. De afgelopen twee jaar bracht ze drie ep’s uit en ook heeft ze al heel wat gouden platen op haar naam staan, Toch verliet Tabitha het label Top Notch en besloot ze dat het anders moest. Als independent artiest verbaast Tabitha op dit moment het grote publiek met haar optredens bij de Beste Zangers. Met haar nieuwe album Hallo Met Mij slaat ze een nieuw hoofdstuk in.

Als je het hoofdstuk een naam mag geven, zou je het waarschijnlijk kwetsbaar noemen. Tabitha Foen-A-Foe, zoals de in Leiden geboren zangeres voluit heet, heeft haar hele ziel en zaligheid op tafel gelegd in de nummers van Hallo Met Mij. Soms nummers waarin je je herkent en soms nummers waar je keihard om moet janken, maar meestal zijn beide het geval.

‘Ik zoek je/Je voelt het niet/We zijn niet meer in evenwicht’, zingt Tabitha op Slapen Met Het Licht Aan. Een strakke track over een relatie die op het moment van springen staat. De tranentrekker Heel Veel Meer gaat juist over een relatie die al is gesprongen. ‘Terwijl ik lag te dromen, heb jij een ander licht gezien/Laat jij mij hier gebroken/Ben ik alleen en jij bent weg’, is een stuk uit het nummer waarin iedereen met een ex zich zal herkennen. En niet alleen liefdesverdriet is er op de plaat te horen. Op de track Recht Vooruit plakt Tabitha juist een pleister op haar gebroken hart.

Eigenliefde is ook een onderwerp waar Tabitha erg goed op gaat. Op Mood zingt de zangeres de ‘mean girls’ van vroeger toe over hoe erg ze als persoon is gegroeid en op Roze Bril houdt Tabitha het real: ‘Doe mij maar iets gewoons/Voor mij geen roze bril meer/Ik zie prima zonder.’ Het Spijt Me Niet – een track met een attitude waar je u tegen zegt – geeft een les in hoe je je het best onafhankelijk kunt zijn: ‘Ik ben independent nu, niemand krijgt de helft.’ Waarschijnlijk haalde ze haar inspiratie voor deze track uit de breuk met haar voormalig label. Tabitha klinkt misschien zelfverzekerd op deze nummers, maar dat maakt het niet minder kwetsbaar.

Het absolute hoogtepunt van de plaat is Het Licht Gaat Uit. De track is anders dan normaal. Normaal is toch ook maar saai. Toch? Geen echte coupletten of een refrein, maar drie verschillende verses waarin Tabitha de liefde verklaart aan haar liefje. Op het nummer zijn ook twee bazen uit de Nederlandse muziekindustrie te horen: Willem van The Opposites en Glen Faria.

Maar de absolute bazin is toch Tabitha zelf. Zelfliefde. Gebroken-harten-gedoe. She does is all, en ook nog eens heel goed. Hallo Met Mij is Tabitha’s eerste independent album en als we Tabitha moeten geloven (zoals ze zingt op Het Spijt Me Niet) hoeft ze opbrengsten met niemand te delen. Kassa voor Tabitha, want dit album verdient het om helemaal kapot gestreamd te worden.