EUT: ‘We lopen altijd enorm te kutten en dan komt er een liedje uit!’

 EUT bracht 5 oktober eindelijk het debuut album Fool for the vibes uit. Morgen vieren ze dat in de Tolhuistuin in Amsterdam-Noord. Nieuweplaat sprak de band over vibes, regenboog taarten, cocaïne en uiteraard ook over de plaat.

 EUT is zo’n band die het gelijk goed doet. Gevormd op het Conservatorium in Amsterdam wist het vijftal al snel de harten te veroveren in de Nederlandse popscene. Vooral nadat eerste single Supplies uitkwam, ging het snel. Ze verslonden Noorderslag, opende voor Beck en nu is daar dan het debuut Fool for the vibes. Misschien wel de leukste plaat van het jaar. De band weet op ieder nummer verschillende muzikale invloeden samen te smelten, maar zonder hun identiteit te verliezen. Van een echte EUT-sound is er echter geen sprake volgens de band. ‘Het ligt niet bij de sound, maar hoe we werken. We vormen ieder een aparte laag. We zijn de baas over onze eigen input, maar we geven elkaar ook genoeg feedback,’ aldus toetsenist Sergio Escoda. ‘Al die lagen vormen dan een nummer. We zijn een soort regenboogtaart,’ zegt gitarist Tessa Raadman.

Nee, Fool for the vibes is vooral een representatie van de verschillende – je voelt het al aankomen – vibes die de band fijn vindt. ‘Wij doen gewoon waar we zin in hebben. EUT is schijt hebben, niet teveel nadenken,’ zegt zangeres Megan de Klerk. ‘Jezelf zijn, lief zijn en niet te moeilijk doen.’ Gitarist Emiel de Nennie voegt voor de grap toe: ‘Poepen op de bril in plaats van in de pot!’ ‘Nee!’ schatert de band uit.

Voor de opnames van de plaat ging de band de studio in met producer Tijmen van Wageningen. ‘Alles stond al op demo,’ zegt De Nennie. Van Wageningen voegde niet perse iets nieuws toe aan de muziek, maar voelde vooral aan hoe de band op plaat moet klinken volgens Escoda: ‘Hij versterkte ons. We hebben niet voor hem gekozen omdat er iets ontbrak. Ik denk dat hij de muziek gewoon vergrootte op zijn manier. Hij had de juiste visie. Hij voelt gewoon heel goed aan waar iets hard moet gaan of zacht.’

“In wezen is Fool for the vibes een bij elkaar geraapt zooitje aan liedjes!”

De muziek van EUT beschrijven ze als post-pop, bedacht door docent Flip van der Enden. ‘Wij zijn de grondlegger daarvan volgens hem. Als je het opzoekt dan kom je erachter dat er nog nooit iets in de muziek zo is genoemd. Flip zei dat hij in ons een hele nieuwe sound hoort. Je hoort duidelijk de invloeden vanuit The Beatles naar ABBA naar de jaren ‘80 en ‘90. Maar het is ook heel erg van deze tijd,’ aldus De Nennie. ‘Hij zei dat we Zweeds talent voor melodie hebben, Britse bravoure, een Duits gevoel voor ritme met Franse flair.’

Escoda wil wel duidelijk maken dat de band niet perse beïnvloed is door deze geluiden: ‘Het is zo omschreven, maar het is niet bewust dat wij bijvoorbeeld Zweedse melodieën maken. We zijn niet perse beïnvloed door ABBA. We doen juist alles heel erg op intuïtie; we bedenken niet hoe iets moet klinken.’

‘Onze individuele muzieksmaken liggen best wel een eind uit elkaar. Maar als je alles bij elkaar legt krijg je een liedje. Al die invloeden komen samen. Bepaalde stukjes in de muziek doen dan denken aan Blur of iets uit de jaren zestig. Het gaat alle kanten op,’ zegt Raadman. ‘We lopen altijd enorm te kutten en dan komt er een liedje uit,’ voegt de Klerk nog toe.

‘Wat ik mooi vind aan de plaat is dat het niet super conceptueel is. In wezen is het een bij elkaar geraapt zooitje aan liedjes, maar onbewust is het een compilatie van vibes geworden,’ zegt Escoda. ‘Er zijn altijd wel dingen die je iets anders had willen doen, maar anderzijds ben ik heel blij met de plaat. Dit zijn gewoon de liedjes geworden die we tof vinden en de plaat hebben gehaald.’ Drummer Jim Geurts is vooral heel blij het eindresultaat: ‘Mede dankzij Tijmen wisten wij al die overkoepelende invloeden en geluiden tot één lijn te brengen.’ ‘De plaat begint heel ‘ballsy’ en eindigt ook zo,’ zegt Escoda. ‘Tussen in is het een hele mooie dynamische balans. Het is best grappig om daar nu zo over na te denken. Op elk vlak is tegenstellingen eigenlijk het thema; zowel tekstueel als muzikaal.’

“Als we gaan spelen is het gewoon vanaf het eerste nummer broek op je knieën en gaan!”

En dan krijg je dus nummers als I Came to be gone; een triphopachtig liedje dat tegen het einde klinkt als een regelrechte powerballad. ‘Het gaat gewoon over cocaïne,’ zegt de zangeres over Gone. ‘Althans daar gaat ie het meest over.’ Hoogtepunt Tygo Dex is volgens Escoda het lijflied van de band, maar ging volgens De Klerk in eerste instantie over een verzonnen persoon: ‘Het liedje ging over een dikke man met een drankprobleem en iedereen bemoeit zich met hem. Maar nu kan het overal over gaan. Tygo is gewoon EUT; lekker puberaal!’

De toekomst van EUT staat vooral in het teken van optreden, optreden en optreden. ‘We gaan nu voor de grote festivals en het buitenland. Ik denk dat er heel veel plek is voor ons,’ zegt Geurts. De Nennie is niet bang dat mensen de muziek niet goed zullen vinden: ‘Ik vind de plaat supercool, en alles wat we al hebben uitgebracht valt geloof ik goed in de smaak. Ik ben niet echt bang dat mensen het kut vinden.’

‘Wat dat betreft hebben de singles een goed beeld gegeven van wat er op de plaat staat. Sour Times is wat meer poppy, Crack the password is meer alternatief,’ aldus Raadman. De grootste ontwikkeling die de band heeft doorgemaakt, is dat ze elkaar en zichzelf serieuzer zijn gaan nemen, maar daar zal het publiek niets van merken. ‘We luisteren beter naar elkaar en worden steeds serieuzer genomen, zijn zakelijker, en daarom houden mensen meer rekening met je,’ zegt Escoda. ‘Maar als we gaan spelen is het gewoon vanaf het eerste nummer broek op je knieën en gaan!’

Lees ook onze recensie van Fool for the vibes hier