2022: ‘Kendrick Lamar bewees weer dat hij de beste rapper van deze tijd is’

Na twee jaar kommer en kwel voor de muziekindustrie ging de wereld in het voorjaar van 2022 weer open. Concerten en festivals waren er – hoewel soms megaduur – in groten getale. Wie wilde kon zich 365 dagen lang laten overladen met muzikale indrukken. Wat waren te midden van al die indrukken de uitblinkers? En wat de tegenvallers? Daar heeft iedereen zo zijn eigen visie op. Ook de redacteuren van Nieuweplaat. Dit keer is het de beurt aan Giulia Checchi.

Ontdekking

Muziek is erg bepalend voor mijn humeur; ik heb voor iedere mogelijke mood dan ook een speciale afspeellijst. Zo heb ik er ook eentje met muziek die me vrolijk maakt. Voor deze lijst kreeg ik eerder dit jaar de Franse discopopband L’Impératrice getipt. Wát een fantastische muziek! Ik krijg er zin van in de zomer; in festivals, in op een zonnig terras in Frankrijk zitten of met een cocktail op het strand. Het laatste album van L’Impératrice verscheen in 2021 en deed het erg goed. De band stond zelfs op Coachella. In 2022 bracht de band een nummer uit met één van mijn favoriete rappers; Rejjie Snow. Everything Eventually Ends is volgens de Fransen een ode aan 90’s hiphop – en ze hebben 90’s hiphop waardig geëerd met deze song. Hij stond het hele jaar op repeat, en het nummer heeft me meer dan eens uit een slecht humeur gehaald. Ik kan niet wachten op het volgende album, en om de band een keer live te zien.

Tegenvaller

Toen Woo Hah x Rolling Loud de eerste twee artiesten voor de editie van volgend jaar aankondigde, was ik in eerste instantie blij verrast. Kendrick Lamar én Travis Scott, dat belooft een mooi festival te worden. Maar mijn vreugde verdween als sneeuw voor de zon toen werd aangekondigd dat het festival wordt verplaatst naar Ahoy Rotterdam. Van een fantastische buitenlocatie (Beekse Bergen) naar binnen, twee dagen in plaats van drie, geen camping meer en nog steeds even duur. Woo Hah-gangers reageren teleurgesteld en dat kan ik goed begrijpen. Ook ik maak me zorgen om het festival in deze nieuwe vorm; kan de fijne Woo Hah-sfeer zo wel gewaarborgd worden? Wordt het niet loeiheet als iedereen midden in de zomer gaat moshen in Ahoy? Is het festival nog net zo leuk als je niet meer ’s ochtends je tent uit kan rollen om een blik knakworsten op te warmen? Ik betwijfel het. Ik hoop dat het ouderwetse gevoel straks ook in Rotterdam heerst, maar eerst zien, dan geloven.

Muziekmoment

Eind augustus sloot ik mijn zomer af in de AFAS Live. Tame Impala trad op; de artiest die ik het allerliefste een keer live wilde zien. Ik had grootste verwachtingen, die nóg groter werden toen in de rij mensen in doktersjassen zakjes met ‘Rushium’ uitdeelden. Zakjes met capsules die je moest innemen voor de show, om zo de ervaring te verbeteren. Toen de show begon, startte er een video van een dokter die vertelde over het middel, en hoe het je perceptie van tijd en ruimte zou veranderen. De video begon steeds meer te lijken op een psychedelische trip en dit bleef de hele show zo. Trippy achtergrondbeelden, lasers, discolampen, rookmachines, een wolkenlucht door de hele zaal en meer. En dat alles met muziek van Tame Impala, die live net zo zuiver klinkt als op zijn albums. Nog nooit eerder zag ik een show waar de visuals en de muziek elkaar zo versterkten. Een avond om nooit te vergeten.

Beste album

Het beste album van dit jaar vond ik – met kop en schouders boven de rest uitstekend – Mr. Morale & The Big Steppers van Kendrick Lamar. Op Nieuweplaat werd het album gewaardeerd met en 9 en dat is geheel terecht. De rapper won in 2018 als eerste rapper ooit de prestigieuze Pulitzer-prijs. De reden dat hij won: “Diepe teksten en een mix van onder meer hiphop, soul, funk en poëzie.” Ook op dit album zijn deze elementen terug te vinden. De Amerikaanse rapper neemt je mee in zijn eigen belevingswereld en in de wereld om hem heen. Bang om kritiek te geven is hij niet; op zichzelf en mede-rappers, maar ook op de rest van Amerika. Het album heeft ijzersterke lyrics, maar is ook muzikaal verrassend. Kendrick Lamar is naar mijn mening de beste rapper van deze tijd en zijn plaat is daar (voor de zoveelste keer) het keiharde bewijs van.

Top 20

Mijn top 20 bestaat vooral uit hiphop, met af en toe wat pop. Het beste nummer vond ik N95 van Kendrick Lamar, maar ook Lizzo, Gorillaz en Joost draaide ik dit jaar plat. Ik vond het lastig om deze lijst samen te stellen, maar koos uiteindelijk de twintig nummers die mij dit jaar het vrolijkst maakten.

Hier kijk ik naar uit

Op mijn lijstje van artiesten die ik graag live wil zien, staan er twee die volgend jaar naar Nederland komen. Zowel Lizzo als Kendrick Lamar komt deze kant op en ik hoop de dan ook allebei in levenden lijve te mogen aanschouwen. Voor Kendrick Lamar zal ik me wel nog even over het nieuwe Woo Hah-concept heen moeten zetten… Ik hoop maar dat zijn show alles goedmaakt.


Bekijk ook de jaarreviews van: