We kunnen er niet omheen: januari 2025 draaide op het gebied van muziek vooral om de comeback van Kensington. Nederlands grootste rockband vond in de Amerikaanse zanger Jason Dowd de perfecte opvolger van Eloi Youssef, die Kensington in 2021 verliet wegens een ‘verschil in toekomstvisie’. Met single A Moment was de comeback van Kensington overtuigend en bleek de hype meer dan terecht. Het was hét moment van een muziekmaand waarin diverse emoties kwamen opzetten, van vreugde tot verdriet.
Track op Repeat
De track Anytime, Anyplace, Anyhow is het eerste originele nummer van Matt Maltese na zijn laatste album en zijn eerste single van 2025! Het mocht weer eens tijd worden dat Maltese met een nieuw lied zou komen, aangezien de tracks op zijn vorige album niet origineel van hem waren. Vandaar dat de plaat ook Songs That Aren’t Mine heet. Elk lied heeft hij zijn eigen draai aangegeven en het echt een Matt Maltese nummer gemaakt. Net zoals Anytime, Anyplace, Anyhow dat is. Door zijn zachte stem en melodieën is het bijna nostalgisch om het te luisteren. Het brengt mij in ieder geval terug naar toen ik hem heb ontdekt, hij wijkt niet af van zijn eerste werk wat ik erg fijn vind. (Britt Smith)
Topalbums
Maar liefst vier albums wisten in januari een dermate goede indruk achter te laten dat ze maar liefst een 8.5 kregen uitgereikt. Zo was daar het derde studioalbum van de Britse zangeres FKA twigs. Met Eusexua wist ze redacteur en recensent Rob helemaal in te pakken. ‘Wat een album… EUSEXUA is baanbrekend anders dan al het voorgaande wat FKA twigs heeft uitgebracht en opnieuw een fenomenaal statement van het multitalent en de kameleon die ze is.’
Ook Rose Gray stemt de redactie tevreden. Met haar debuutalbum Louder, Please haalt zij eveneens een 8.5 binnen. ‘Schreeuwend op de cover van haar nieuwe album staat de Britse zangeres Rose Gray. Louder, Please is een album vol met danstracks, en daardoor niet veel anders dan we van de Britse gewend zijn. Zin in een feestje? Zet Louder, Please op en laat het feest beginnen! Stilzitten tijdens Louder, Please is bijna onmogelijk, wat het een goed feest- en dansalbum maakt. Alle tracks hebben eigen en unieke beats, maar toch is Louder, Please een mooi geheel.’
Wie ook zeer content mag zijn met zijn beoordeling is niemand minder dan The Weeknd. De Canadees weet met zijn nieuwe album Hurry Up Tomorrow, dat het einde vormt van een heuse trilogie en daarnaast het slotstuk is onder deze artiestennaam, een keurige 8.5 te behalen. ‘Het blijft in het midden of Tesfaye werkelijk hoopt op een nieuw begin, of dat hij accepteert dat dit het einde is. Deze vertwijfeling maakt van Hurry Up Tomorrow een aangrijpend en somber slot van het drieluik. Waar After Hours de zonde representeerde en Dawn FM de reflectie, zou Hurry Up Tomorrow vanuit een christelijk narratief de verlossing moeten zijn. Misschien is het dat ook wel. De tijd zal het leren. Net als de betekenis van dit album, want het lijkt iets veel groters te huisvesten dan nu op de dag waarop het album uitkomt kan worden overzien.’
Daarnaast mag ook The Weather Station de champagne ontkurken. De Canadese folkband, welke volgend jaar zijn twintigjarig jubileum viert, weet met zevende langspeler Humanhood evengoed een 8.5 binnen te slepen. ‘De laatste bijna jazzy-nachtclub klinkende pianoklanken doven langzaam uit als Humanhood na drie innemende kwartieren tot een einde komt. Humanhood is een bijzonder aantrekkelijk album geworden dat garant staat voor een diepgaande en emotionele luisterervaring zoals je die zelden tegenkomt. Dit is een album waar nog veel, heel veel meer over te zeggen en schrijven valt. Maar de stilte die je na vijfenveertig minuten overvalt zegt het meest…’
B-kant en interviews
Ook voor onze B-kant was het een drukke maand. Zo keken redacteuren Rob, Martijn en Guillaume terug op hun muziekjaar 2024. In een interview met Simon Keizer blikt de Volendammer tegenover Nieuweplaat terug op het einde van Nick & Simon en de periode waarin zijn nieuwe soloalbum Ruimte tot stand is gekomen. Ook brachten we een ode aan de helaas veel te vroeg overleden zangeres en presentatrice Manuëla Kemp. Ook van Marianne Faithfull moesten we afscheid nemen en dat deden we met een poëtisch eerbetoon.