2022: ‘Dood rapper Takeoff absoluut dieptepunt van dit muziekjaar’

Na twee jaar kommer en kwel voor de muziekindustrie ging de wereld in het voorjaar van 2022 weer open. Concerten en festivals waren er – hoewel soms megaduur – in groten getale. Wie wilde kon zich 365 dagen lang laten overladen met muzikale indrukken. Wat waren te midden van al die indrukken de uitblinkers? En wat de tegenvallers? Daar heeft iedereen zo zijn eigen visie op. Ook de redacteuren van Nieuweplaat. Dit keer is het de beurt aan Guillaume Dijkhuizen.

Ontdekking

Het is al jaren geen taboe meer om fan te zijn van vrouwelijke rappers. Sterker nog: artiesten als Nicki Minaj, Cardi B en Little Simz horen absoluut bij de interessantste namen binnen de rapwereld. Toch was het voor mij nog wachten op die ene vrouwelijke rapper die mijn hart echt zou veroveren. Die kwam dit jaar ten tonele in de vorm van Glorilla. Met haar interessante flow en opzwepende beats zat ze met tracks als F.N.F en Tomorrow 2 steevast in mijn dagelijkse muziekrotatie. Ook bij de Grammy’s zijn ze dit jaar niet aan het slapen en nomineerden ze Glorilla met F.N.F voor een Grammy voor Best Rap Performance. Daarbij heb ik het geluk gehad om haar het eigen oren te mogen aanschouwen in New York en ook live staat Glorilla zeker haar mannetje.

Dieptepunt

Wat mij betreft is 1 november de zwartste bladzijde van het afgelopen muziekjaar. Die dag overleed Migos-rapper Takeoff aan de gevolgen van een schietpartij. Later bleek deze onnodige dood nog extra onnodig, omdat de rapper vrij weinig te maken had met het incident dat tot de schietpartij leidde. Een muzikale tegenvaller is in dit geval dan ook een understatement. Voor mij was en is Takeoff met zijn iconische adlips en flow een van de beste traprappers aller tijden. Dit jaar nog was hij samen met Quavo verantwoordelijk voor mijn favoriete track van het jaar: Hotel Lobby. Het blijft moeilijk om afscheid te nemen van een artiest die zoveel plezier heeft opgeleverd.

Muziekmoment

Wat was het weer fijn om eindelijk weer naar concerten en festivals te kunnen. Mijn muzikale-FOMO draaide tijdens de coronapandemie overuren en ik snakte enorm naar de opzwepende wisselwerking tussen een publiek en een artiest. Clichématig zou ik nu uiteraard Lowlands kunnen noemen als mijn muzikale hoogtepunt, want wat was het weer fijn om er te zijn. Zo zal ik de show van The Opposites nooit vergeten. Ook liet Kendrick Lamar mij in de Ziggo Dome weer helemaal levend voelen. Toch vond ik dit gevoel het best tijdens We Love Green in Parijs. Hier zag ik Gorillaz samen met een enthousiaste menigte die zelfs de doorgewinterde Damon Albarn leek te verbazen.

Beste album

Hier kan ik kort en duidelijk over zijn: Kendrick Lamar’s Mr. Morale & The Big Steppers. In mijn recensie gaf ik na wat luisterbeurten dit album een negen en inmiddels neig ik zelfs nog naar een hoger cijfer. Met elke keer luisteren ontdek je iets nieuws aan dit meesterwerk. Het is vooral de perfecte mix tussen luisterbare muziek en interessante teksten die wat mij betreft dit het album van het jaar maakt. De manier waarop het de rapper lukt om zowel het opzwepende N95, het swingende Die Hard en het conceptuele Savior op één album te laten werken, is onevenaarbaar. Elke keer wanneer je denkt dat Kendrick Lamar aan de top van zijn kunnen is, vaart hij een nieuwe koers en blijft hij je verbazen.

Top 20

Vorig jaar pleitte ik in mijn top 20 nog voor muzikale diversiteit in afspeellijsten. Een goed voornemen waar ik zelf amper naar heb geluisterd. Week in week uit verschenen er zoveel goede hiphopreleases dat ik andere genres meer en meer uit het oog verloor. Deze lijst is dan vooral een selectie van de beste hiphoptracks van afgelopen jaar. Wat mij betreft is het recent uigebrachte Metro Spider van Young Thug de kers op de taart van dit muziekjaar.

Hier kijk ik naar uit

Zoals elk jaar hoop ik op nieuwe muziek van Frank Ocean. Dit lijkt voorlopig vooral een wens te zijn, maar een mens mag hopen. Verder staat er nog een inhaalconcert op van Pusha T op het programma en gaat Headie One in de grote zaal van Paradiso hopelijk een interessante show worden. Verder lijkt 2023 eindelijk het jaar te worden dat ik Blur live ga zien. Mocht alles goed uitkomen ga ik hun show op Way Out West in Gotenburg bezoeken.

Bekijk ook de jaarreviews van: