Er heerst verdeeldheid dit jaar in de Nieuweplaat-redactie als het aankomt op het samenstellen van een Album Top10. Geen heel overduidelijke winnaar zoals afgelopen jaar, maar staat natuurlijk wel een fraaie opvolger van The War On Drugs – A Deeper Understanding. Zoals ieder jaar mocht alle redacteuren een top 5 aandragen en dit is uiteindelijk het eindresultaat.
Brandi Carlile – By The Way, I Forgive You
Voor de opening van de Album Top10 gaan we naar de Americana-hoek. Brandi Carlile bracht half februari By The Way I Forgive You uit en dat album wordt bijna een jaar later nog steeds veel gedraaid door bijvoorbeeld Lukas van der Starre. ‘Het lukt Carlile op elk nummer een persoonlijk en intrigerend verhaal te vertellen, alsof bladzijdes uit een dagboek omgezet zijn naar liedjes, gezongen met ware en rauwe emotie. Hierdoor heb je het gevoel naar iets te luisteren dat echt authentiek is. Het album greep me meteen en het heeft me eigenlijk niet meer losgelaten.’
Denzel Curry – TA13OO
Denzel Curry bracht als achttienjarige al zijn debuut uit, dat direct lovend werd ontvangen. Dat niveau lijkt vijf jaar en twee platen verder nog altijd onverminderd aanwezig bij de rapper. TA13OO (uitspreken als Taboo) staat onder andere in het jaarlijstje van Jim Pouli heel hoog. ‘Ieder nummer is op zijn eigen manier een uitblinker. Elke zin komt hard aan en Curry brengt zo veel diversiteit in zijn flows en productie dat geen enkel moment van TA13OO verspeeld wordt. Daarbij is het geweldig dat iemand die zo veel energie kan brengen niet bang is om zo persoonlijk te worden.’
Tash Sultana – Flow State (9)
In de lijst komen we een paar debuutplaten tegen en die van Tash Sultana is er een van. Flow State met haar geweldige gitaarspel zorgde ervoor dat Ruben den Boer verliefd werd op de Australische. ‘Tash Sultana speelt elk instrument op Flow State zelf in, dit voelt echter niet aan als een leuk trucje. In plaats daarvan gebruikt Sultana haar talent om elke track zijn eigen karakter en sound te geven. Dat maakt haar debuutalbum tot een creatieve, originele plaat met een goede balans tussen variatie en samenhang.’
Kids See Ghosts – Kids See Ghosts
Zet Kanye West en Kid Cudi in een studio en er komt zonder twijfel een heerlijke plaat uitrollen. Onder de naam Kids See Ghosts brachten ze hun zelfgetitelde debuutalbum uit. Voor Eddy Harskamp is het overduidelijk zijn plaat van het jaar. ‘Kanye West en Kid Cudi halen met Kids See Ghosts het beste in elkaar naar boven. Van de verfijnde psychedelische productie tot aan de verslavende en sterke vocalen, dit meesterwerk blijft je meeslepen. Het is eigenlijk zonde dat het album niet langer is.’
HAEVN – Eyes Closed (8,5)
Ook van eigen bodem kwamen er in 2018 goede platen. Wat heet. Het langverwachte debuut van HAEVN – Eyes Closed werd enorm goed ontvangen. Volgens Lennart Koster is dat niet meer dan terecht. ‘HAEVN heeft wat mij betreft een van dé platen van 2018 gemaakt, en sowieso de beste Nederlandse debuutplaat ooit. Wát een muziek en wat een geweldige liveshow in de Oosterpoort. Ieder nummer weer kippenvel en Finding Out More blijft voor altijd in mijn top 10.’
CHVRCHES – Love Is Dead (4,7)
Ja, je leest het goed. De recensie van CHVRCHES leverde een onvoldoende op. De mening van een recensent is echter niet de mening van de complete redactie, want diverse anderen vonden Love Is Dead een regelrechte topplaat. Zo ook Natan Presman. ‘Een geslaagd elektronisch experiment. CHVRCHES laat zien dat het de prachtige stem van frontvrouw Lauren Mayberry prima kan matchen met een ander geluid dan dat men van de band gewend is. Daarbij vergeet CHVRCHES niet de fijne melodieën te behouden.’
Janelle Monáe – Dirty Computer
Janelle Monáe leverde met Dirty Computer een ijzersterk album af, dat door velen bewierookt is. Ook onze Melvin Pieters is verliefd geworden op de plaat van de Amerikaans r&b-zangeres. ‘Op haar derde album Dirty Computer laat Monáe opnieuw horen dat ze onderscheidend is. Ze kiest meer de richting van pop en R&B, maar het is niet mainstream. Na een aantal keer luisteren wordt Dirty Computer van Jannelle Monáe het beste album van 2018.’
The Paper Kites – On The Corner Where You Live (8,5)
Prachtig dromerige folk van Down Under, dat is het kenmerk van The Paper Kites. Met On The Corner Where You Live leverden ze een plaat af, die op een hele positieve recensie kon rekenen. ‘De perfecte plaat gemaakt voor een regenachtige herfst’, zo omschreef Ivo Terpstra. Annemiek Groeneweg kan hem daarin volledig volgen. ‘Tijdens een avondje borrelen en bijpraten liet een goede vriend On The Corner Where You Live horen. Sinds die avond is de plaat minimaal drie keer per week van voren tot achter afgespeeld in mijn woonkamer: dit album verveelt niet!’
Twenty One Pilots – Trench (7,7)
Van de dromerige muziek van The Paper Kites naar de harde rock van Twenty One Pilots op Trench. Dat is een lekker contrast. Lola Cooper vermaakt zich in ieder geval prima met het album. ‘Trench is een toegankelijk album dat tegelijkertijd een metamorfose laat zien binnen het geluid van Twenty One Pilots. De plaat is fijn om te beluisteren als je bijvoorbeeld in de trein zit of een chillmoment wil pakken.’
Arctic Monkeys – Tranquility Base Hotel & Casino (7,8)
Zoals gezegd: er was verdeeldheid binnen de redactie. Zo was Ruben den Boer in zijn jaarreview vooral teleurgesteld in Arctic Monkeys. ‘Toen ik Tranquility Base Hotel + Casino opzette was het gewoon… saai.’ Toch zijn veel collega’s het met hem oneens. Zo schreef Ard Offers in zijn terugblik op 2018. ‘Heb je de moeite genomen om de plaat meerdere luisterbeurten te geven, dan is de kans groot dat een van de meest gewaagde, intrigerende, tekstueel fenomenale albums van 2018 langzaam maar zeker onder je huid is gekropen en je te pakken heeft gekregen.’ Pim Sierink sluit zich daarbij aan. ‘Het concept is geniaal: vanuit een hotel op de maan kritiek leveren op het aardse consumentisme en de politiek. Alleen verwijderd van de aarde is zoiets mogelijk. De loungepop past daarnaast perfect bij de setting. Het is sexy en glad zonder uit ook maar één bocht te vliegen. Niet saai! Juist ontzettend subtiel en uitgekiend. Dat Alex Turner & co. dit hebben aangedurfd, geeft te kennen dat vakmanschap boven de commercie staat bij de Arctic Monkeys.’ En dus is Tranquility Base Hotel & Casino volgens ons toch zeer terecht het beste album van 2018!
Bekijk hier de Nieuweplaat Album Top 10 van 2017!
Elke redacteur van Nieuweplaat mocht een Album Top5 aanleveren. Hiervan kreeg de nummer 1 10 punten, de nummer 2 7 ptn, de nummer 3 5 ptn, de nummer 4 4 ptn en de nummer 5 3 ptn. Bij een gelijke stand werd er onder andere gekeken naar het aantal stemmers en het recensiecijfer.