2021: ‘Een nieuwe ABBA-plaat na veertig jaar: ik vond dat onwijs bijzonder!’

2021 was het jaar waarin we slechts heel even van live-muziek mochten genieten. 2021 was het jaar waarin Nederlandstalige pop een gigantische revival maakte. 2021 was het jaar waarin het Eurovisie Songfestival in Nederland een gouden zomer voor Italië inluidde. 2021 was het jaar waarin het iconische ABBA na vier decennia weer bij elkaar kwam. 2021 was het jaar waarin Britney bevrijd werd. 2021 was het jaar waarin we wilden zwemmen in Bacardi Lemon. 2021 was het jaar waarin we afscheid namen van de maker van het ultieme supporterslied en die van een liefdesverklaring aan muziek. Het jaar 2021 door de ogen van Stef Ketelaar.

Mijn ontdekking

Wie een lekker in het gehoor liggend popliedje kan maken waarin ook nog eens mijn woonplaats centraal staat scoort bij mij sowieso punten. FLEMMING stond de afgelopen maanden met Amsterdam flink op repeat via mijn AirPods en de speaker in de huiskamer. Een Nederlands antwoord op Shawn Mendes en Ed Sheeran, prettig om naar te luisteren! Hopelijk heeft deze knul meer van dit soort fijne producties voor het nieuwe jaar in petto.

Mijn tegenvaller

Al sinds m’n negentiende heb ik een zwak voor Delta Goodrem. Blij was ik vorig jaar met haar nummers Paralyzed, Back In 84 en Solid Gold, de eerste voorproefjes van haar nieuwe album Bridge Over Troubled Dreams. Dit jaar kwam daar ook nog eens de single Billionaire bij. Opnieuw een hele fijne plaat, maar toen het album uiteindelijk verscheen was ik naar een paar keer luisteren toch niet helemaal van de kaart. Bridge Over Troubled Dreams is duidelijk een minder geslaagde langspeler dan Goodrem’s vorige album van vijf jaar geleden. De sprong om zich te wagen aan een volwassener geluid en haar stem die in topvorm is, daar kreeg ze alle lof voor. Alleen bevat het album een aantal onafgemaakte songs waardoor ik als luisteraar niet echt met een tevreden gevoel achter bleef. Toch jammer.

Mijn muziekmoment

De tijd dat ABBA hoog in de hitlijsten stond, ik had het graag meegemaakt. Maar ja, ik ben nou eenmaal op deze aardbol gekomen toen de groep al lang en breed uit elkaar was. Maar de liefde voor de liedjes is er niet minder om! Dat er dit jaar na maar liefst 40 (!) jaar weer een ABBA-plaat met fonkelnieuwe liedjes verscheen, ik vond en vind het nog steeds onwijs bijzonder! Een hele speciale beweging binnen de popmuziek die ik met eigen ogen mee mocht maken. Voyage als comeback album vond ik zelf wat tegenvallen. Een nieuwe reeks lekkere, schaamteloze en typerende ABBA-deuntjes met een hoog meezing-gehalte, ja, dat wilde ik. Buiten de single Don’t Shut Me Down viel dat tegen. Maar dat de groep juist niet teveel geprobeerd heeft om de jaren van ‘toen’ te evenaren, daar heb ik dan ergens wel weer respect voor… Dat het Eurovisie Songfestival dit jaar dan eindelijk in Nederland mocht plaatsvinden vond ik overigens ook een mooi muziekmoment! Een gigantisch evenement met internationale allure op de beeldbuis, en dat voor zo’n klein land als Nederland. Top prestatie!

Mijn album

De tweede plaat van Suzan & Freek. Opnieuw een fijn Nederlandstalig product dat me vaak enthousiast heeft gemaakt. Heel diepgaand is Dromen In Kleur niet en verassend kan ik het album ook niet noemen. Maar liedjes als Onderweg Naar Later en Goud bleven hangen. Bij mij dan tenminste. In positieve zin. En ja, dan heb jij mij. Nu maar hopen dat het duo weer snel de bühne op kan, want ik wil Suzan & Freek wel weer eens live zien.

Mijn top 20

Met Snelle heb ik niet zoveel, maar zijn samenwerking met Maan was interessant. Meer dan 215 keer kwam Blijven Slapen aan me voorbij. Verder genoot ik van de heerlijke dicscotracks van Purple Disco Machine, Agnes, Steps en Jessie Ware, plus de comebackplaten van ABBA, Natalie Imbruglia en 98 Degrees. Het Nederlandstalige debuut van Waylon mag ook zeker niet ontbreken.

Waar ik naar uitkijk

Ik zou eind 2022 graag een lading nieuwe liedjes van FLEMMING, Maan, Ilse DeLange, Do, Laura Pausini, Louise en All Saints in mijn afspeellijst willen hebben. Verder heb ik me voorgenomen om wat vaker naar zangers te luisteren, omdat vrouwen al jaren de hoofdrol spelen in mijn persoonlijke muzieksmaak. Daar schaam ik me totaal niet voor, maar ik wil nu echt eens de tijd nemen om door mannenstemmen geraakt te worden. Of het gaat lukken? Vraag me dat over twaalf maanden nog maar eens…

Bekijk ook de jaarreviews van:

  1. Jorik Simonides
  2. David Rooker
  3. Tom Welman
  4. Nienke Teunissen
  5. Kasper Hermans
  6. Guillaume Dijkhuizen