2021: ‘Voor mij was Solar Power van Lorde echt té zweverig’

2021 was het jaar waarin we slechts heel even van livemuziek mochten genieten. 2021 was het jaar waarin Nederlandstalige pop een gigantische revival maakte. 2021 was het jaar waarin het Eurovisie Songfestival in Nederland een gouden zomer voor Italië inluidde. 2021 was het jaar waarin het iconische ABBA na vier decennia weer bij elkaar kwam. 2021 was het jaar waarin Britney bevrijd werd. 2021 was het jaar waarin we wilden zwemmen in Bacardi Lemon. 2021 was het jaar waarin we afscheid namen van de maker van het ultieme supporterslied en die van een liefdesverklaring aan muziek. Het jaar 2021 door de ogen van redacteur Nienke Teunissen.

Ontdekking

Met de ontdekkingen die ik dit jaar heb gedaan op muziekgebied, ben ik de meest gemiddelde jongere van Nederland. Antoon en Olivia Rodrigo hebben mijn 2021 met hun muziek een stuk beter gemaakt. Waar ik dan net anders ben, is voor beiden hun eerste hits niet tot mijn favorieten behoren. Hyperventilatie werd de eerste grote hit voor Antoon en Drivers License werd de eerste grote hit voor Olivia Rodrigo. Antoon bracht dit jaar ook Dromen uit wat mij deed denken aan hiphopsensatie The Opposites. Niet zo gek, aangezien Antoon wordt begeleid door Big2. Heerlijk om de beats en de invloeden van Twan van Steenhoven te horen. De Amerikaanse Olivia Rodrigo is voor mij ook een grote ontdekking. Ze bracht haar debuutalbum SOUR uit welke op repeat blijft staan. De melodieën zijn catchy en de mix van tranentrekkers en poprock doen het erg goed voor mij. Liefdesverdriet is misschien niet een origineel onderwerp om over te zingen, maar Rodrigo zingt die kritiek met haar volwassen teksten zo weg. En volwassen, dat zijn Antoon en Olivia Rodrigo pas net.

Tegenvaller

Lorde bracht dit jaar, na lang wachten, haar derde album uit. De Nieuw-Zeelandse zangeres kwam met Solar Power, iets totaal anders dan haar voorgaande muziek. Het moest het album worden waarin de volwassen Lorde terugkomt. De recensies varieerden enorm. Volkskrant gaf vier sterren, waar Nieuweplaat een magere zes gaf. Voor mij was het te zweverig en de prachtige stem van Lorde kwam niet mooi naar voren. Waar ik voorheen kon dansen in de club op de muziek van Lorde, heb ik nu het idee dat ik één met mezelf moet worden door middel van yoga. Laat me duidelijk zijn. Ik houd van maatschappelijke thema’s die verweven worden in muziek. Het mag van mij alleen wel wat feller met wat elektronische beats, die we van Lorde gewend zijn. Ik ben een keer in Tilburg naar Lorde geweest, dat was een sterk concert. Na Pure Heroïne en Melodrama was ik groot fan. Nu wacht ik tot het vierde album.

Muziekmoment

Voor mij was het muziekmoment van dit jaar het uitbrengen van het album Red (Taylor’s Version) van Taylor Swift. Misschien nog specifieker, de videoclip van All Too Well (10-minute’s version). Taylor Swift heeft de rechten van haar albums teruggekregen. Daarom is de Amerikaanse zangeres nu haar muziek opnieuw aan het opnemen en aan het uitbrengen. All Too Well was eigenlijk vijf minuten lang, maar dit jaar kwam ze met de originele versie van tien minuten. Bovendien kwam ze met een korte film die ze zelf regisseerde. Om je muziek zo naar je eigen hand te zetten, vind ik erg stoer. Dat bewijst maar weer dat popkoningin Taylor Swift blijft verrassen na vijftien jaar muziek maken.

Album

In mijn vorige jaarreview is deze zangeres niet voorgekomen. Achteraf onbegrijpelijk, want ik ben groot fan van haar. Ik heb het over de Britse Jorja Smith. De R&B-zangeres bracht in mei van dit jaar de EP Be Right Back uit. Wat een geluiden staan er op de EP. De eerste plaat Addicted is een plaat waar je elk moment van de dag naar kan luisteren. Verder is Burn ook prachtig. De variatie van het album is fijn om naar te luisteren. De warme stem van Jorja Smith komt prachtig terug op de muziek. Ook al zijn het de platen die niet op Smith’s volgende album komen, is de EP voor mij compleet. Vooralsnog gaat ze binnenkort niet touren, maar wat hoop ik op een tour van haar.

Top20

Er staan veel vrouwen in mijn playlist, maar dat is meer dan terecht. De Nederpop maakte een comeback, ook dat is meer dan terecht. Ik heb dit jaar veel akoestische muziek geluisterd, zoals Froukje, PJ Harding en Noah Cyrus. Ook de elektronische geluiden vond ik fijn, bijvoorbeeld bij Martin Garrix & Tove Lo, Tom Odell & Zaia en Eefje De Visser. En qua rockmuziek vond ik Nothing But Thieves en Sam Fender erg lekker.

Tekst gaat verder onder playlist.

Hier kijk ik in 2022 naar uit.

Niet verrassend, maar ik kijk onwijs uit naar alle concerten en festivals die ik op de planning heb staan. Dit jaar zijn veel van de concerten verplaatst naar volgend jaar en ik hoop dat we weer de sfeer mogen proeven. Live muziek ervaren is toch wel het mooiste als muziekliefhebber. Voor mij staan Suzanne Vega, Nothing But Thieves, Froukje, Dadi Freyr, Eefje de Visser en nog vele anderen op het programma. Mooie namen die ik hopelijk mag zien volgend jaar.

Bekijk ook de jaarreviews van:

  1. Jorik Simonides
  2. David Rooker
  3. Tom Welman