Maart mag en kun je gerust de maand van de oude knarren noemen. Naast het feit dat festivals als Grasnapolsky en Ultra weer in volle glorie konden plaatsvinden, waren het oude rotten in het vak Acda en de Munnik (met hun comeback en het daarbij komende zes(!) keer uitverkopen van de Ziggo Dome) en Stef Bos (met zijn nieuwe album Bitterlief) die de spotlights op zich gericht wisten. Wat onze redactie verder opviel lees je hieronder.
Track op Repeat
Het belang van het geloof in het publieke domein lijkt ieder jaar af te nemen, maar daar trekt The Heavy zich niets van aan. Met I Feel The Love gaat het viertal helemaal los in gospelstijl. Vanaf de eerste tonen swingt en groovet de track dat het een lieve lust is, de mannen lijken op een heilige missie. Bezielde zang, vuige gitaarriffs, funky blazers, intense koortjes en ritmisch klappen: laat de dienst beginnen! Je waant je direct in een zwarte kerk in een van de zuidelijke staten van de VS. En dat voor een Engelse rockband uit Bath in Somerset. Op 11 april verschijnt het zesde album Amen, een mix van stevige rock, funk, 60s R&B en gospelharmonieën. (Bram Peper)
Topalbums
Qua albums was het weer een uiterst positieve en ook productieve maand. Zo zijn er maar liefst drie achten, een 8.1 en een 8.5 uitgedeeld. Alsof dat nog niet genoeg was, werden er ook nog een 9.0 en een 9.3 gegeven. Met dat laatste cijfer staan de mannen van The Vices in het rijtje van best beoordeelde albums op onze site en best beoordeelde albums van eigen bodem. Hun tweede album Unknown Affairs wist de redactie enorm te bekoren. ‘Bel de koning, we hebben een wereldband! De vaderlandse muziekindustrie zit binnen de taalgrenzen al een paar jaar ontzettend in de lift en op elektronisch vlak produceert Nederland al decennia de ene na de andere top-dj. Alleen nu nog die Engelstalige band die grote zalen in het buitenland laat schudden. Welnu, die is gevonden. Het bewijs dat er niets boven Groningen gaat. Het momenteel door het buitenland toerende The Vices levert werk van de bovenste plank af met Unknown Affairs. Dat er een sterk album uit de koker van The Vices komt, mag geen verrassing zijn. Afgelopen herfst werd er al een uitstekende basis gelegd met de ep Strange Again. Vier tracks die voor hoge verwachtingen zorgden. Gelukkig worden de grote schoenen gevuld, want de gemiddelde kwaliteit wordt er door de toevoeging van nog zes nummers niet minder op.’
Ook de oude rotten van Depeche Mode wisten de goedkeuring van de redactie weg te dragen. Met hun vijftiende(!) langspeler Memento Mori wist de band maar liefst een 9.0 binnen te halen. ‘Hoe wrang deze titel is bleek op 26 mei 2022 toen toetsenist en medeoprichter van Depeche Mode, Andy Fletcher, plotseling overleed aan een gescheurde aorta. En ondanks dat de titel Memento Mori al vóór zijn overlijden vast stond, mogen we hier toch zeker toch ook een eerbetoon aan Fletcher in lezen. Dat Memento Mori er überhaupt is, is op zichzelf een klein wonder want de overgebleven twee leden van de Britse synthpopgroep hebben na het overlijden van Fletcher serieus overwogen te stoppen. Deo gratias hebben Dave Gahan en Martin Gore besloten als duo door te gaan onder dezelfde naam, met een geniaal album als resultaat. Memento Mori is een ijzersterk album dat veel meer is dan een eerbetoon aan Andy Fletcher. Het is een eerbetoon aan de zoektocht naar zingeving en betekenis in het leven op een wijze die alleen Depeche Mode zich in deze muzikale vorm kan permitteren: donker, droevig, duister en deemoedig overweldigend.’
Zangeres Sophie Straat kan en mag eveneens op lovende kritieken rekenen. Met haar tweede album Smartlap Is Niet Dood weet ze een keurige 8.5 binnen te hengelen. ‘Als er iemand is waar je vrolijk van wordt, dan is het wel de Amsterdamse Sophie Straat. Met een Ciske de Rat mentaliteit van ‘krijg toch allemaal de kolere’ brengt ze haar Nederlandse levensliedjes en protestsongs op een kleinkunst wijze aan het publiek. Het is dan ook een groot plezier haar album Smartlap Is Niet Dood te mogen beluisteren. En al zal je het niet altijd eens zijn met de standpunten die Sophie Straat vanuit haar tenen bij je op de tafel gooit, alleen al door de vastberadenheid en overtuiging waarmee ze dit doet zet ze een iconisch album neer. Smartlap Is Niet Dood is een prachtig markeringspunt van deze tijd en behoort nu al thuis in de kronieken van de vaderlandse (muziek)geschiedenis.’
En dan is er ook nog eens Yves Tumor. De non-binaire artiest schopt het met het album Praise A Lord Who Chews But Which Does Not Consume; (Or Simply, Hot Between Worlds) tot maar liefst een 8.1. ‘Yves Tumor staat garant voor de nodige opschudding in de muziekwereld. Echt gemakkelijk valt hen ook niet te plaatsen in het muzikale landschap. Tumor doet wat hen zelf wil en gaat het experiment niet uit de weg. Toch is Praise A Lord Who Chews But Which Does Not Consume; (Or Simply, Hot Between Worlds) hun meest toegankelijke werk tot nu toe. Hierbij is er nog steeds ruimte voor soundscapes vol hallucinerende ambient en minimalistische soul.’
Tot slot mogen maar liefst vier acts een 8.0 bijschrijven in hun notitieboekje. Dit betreft (de albums van) Logic, Morgan Wallen, Stef Bos en Morgendust.
Ook zette onze redactie een favoriet album van één van de leden in het zonnetje en bespreken we maar liefst veertien albums die je deze herfst zeker niet mag missen.
Weten wat wij het beste van de maand februari vonden? Dat check je via deze link.
Enthousiaste recensenten en spotters gezocht voor Nieuweplaat